dinsdag 21 augustus 2007

Positief

Voor vandaag staat een rustdag op het programma. Zaterdag heb ik een rondje weerwater gedaan, dit houdt in dat ik een duurloop doe. De duur van deze loop varieert in tijd omdat afhankelijk van de vorm van de dag, ik de ene keer sneller loop dan de andere keer. De vorm van afgelopen zaterdag was goed want ik liep het rondje binnen 1.30 uur. Meestal loop ik het rondje in een tijd van rond 1.35 uur.

Zondag was het de beurt aan een fietstraining en ondanks de duurlooptraining van de dag ervoor wilde ik toch kilometers maken. Hoewel ik de kilometers niet exact heb opgenomen, schat ik in dat ik tussen de 80 en 85 kilometer heb getraind. Ook deze training ging lekker want ik merk dat ik sterker begin te worden waardoor ik met minder moeite fiets. Conditioneel is het probleem absoluut niet maar vaak is het gewoon gebrek aan kracht. Die kracht krijg je alleen maar door kilometers te maken.

Op maandagavond staat de intervaltraining bij de triathlonvereniging op het programma. Zo ook gisteravond en ook al had ik geen zin om te trainen, ben ik wel gegaan. Standaard doen we een voorprogramma en een hoofdprogramma. Tot het voorprogramma behoren vaak scholingsoefeningen en korte loopvormen om lekker warm te draaien. Het hoofdprogramma bestond uit 1 x 1000 meter duurtempo met een rust van 1 minuut, 1 x 200 meter voluit met een rust van 0.30 minuut, 1 x 800 duurtempo met 1 minuut rust, 1 x 400 voluit met een rust van 03.0 minuut, 2 x 600 meter duurtempo met 1 minuut rust. De sprintjes voluit kan ik niet harder dan 85 % van mijn kunnen want de spieren rond de heup protesteerden direct.
En afsluitend 5 keer omhoog naar de weg toe voluit waarbij de rust wandelend naar beneden was. Ik heb de 5 keer niet vol kunnen maken want ook hier speelde de spieren rond mijn heup weer op. Jan Cees Visser, die de training verzorgde, gaf ook aan om niet verder te gaan omdat de spieren voldoende geprikkeld waren om voor een goede doorbloeding te zorgen. Verder gaan zou alleen een negatief effect sorteren.
Al met al was ik toch tevreden met de training want ik had vooral in het begin toch wel zware benen. Eigenlijk heb ik deze week gewoon heel lekker getraind zonder dat ook maar een moment te realiseren. Waar een rustdag niet allemaal goed voor is.

Op de weg terug naar de parkeerplaats sprak ik met Jan Cees over het feit dat ik tijdens de trainingen voor een marathon vaak ziek wordt. Hij stelde dat ik dan teveel heb gedaan en dat mijn lichaam daardoor niet meer hersteld van de verrichtte arbeid. Het grappige is dat ik hierover met Helen Kuipers (voormalig vriendinnetje van triatleet Chris Brands) ook al eens een gesprek heb gehad en dat zij toen ook al stelde dat wij teveel trainingsarbeid verrichtte voor een marathon. Het trainingsschema dat ik gebruikte ter voorbereiding voor een marathon is dus te intensief geweest en voorzien van te veel trainingsarbeid.

Toen ik vorig jaar overwoog om te stoppen bij mijn loopvereniging kwam dat o.a. doordat ik de trainingen niet meer als leuk vond. Toen mijn loopmaatje Rene Kok een aantal maanden geleden vertelde dat Ton van de Kamp (Just Run) mij graag als trainer wilde hebben, had ik eerst zoiets van dat geeft mij de gelegenheid om zelf wending te geven aan de trainingen. Ik loop sindsdien rond met ideeën om mezelf meer te verdiepen in trainingen. Om er dus zelf meer van te leren en het te gebruiken maar ook om anderen van advies te kunnen dienen.
Als ik dat ga doen gaat dat altijd weer ten koste van iets anders en dus blijven het voorlopig maar ideeën.

Geen opmerkingen: