dinsdag 1 juli 2008

Week 26

Week 26 alweer! Het jaar vliegt voorbij want we zitten halverwege het jaar. De laatste weken bestaan eigenlijk steeds weer uit werken, trainen en klein beetje tijd voor sociale gebeurtenissen. Wie van tevoren had kunnen uitleggen welke offers je moet brengen om het trainen te volbrengen, had mij misschien kunnen overtuigen om niet te gaan trainen voor de hele triathlon. Het thuisfront moppert ook steeds en heeft heel veel moeite met mijn trainingen. Toevallig had ik het deze week ook moeilijk met de trainingen. Even een dipje omdat je steeds op twee fronten aan het strijden bent. En het trainen dat veel energie kost en het thuisfront dat ook heel veel energie kost omdat ik steeds weer moet uitleggen waarom deze training, of de duur van de training, of vertellen dat het echt niet teveel is, enz.

Dinsdag klom ik op mijn fiets voor een training en toen dacht ik “weer trainen”. Als je dan eenmaal aan het trainen bent, is dat gevoel wel weer snel verdwenen. Het was een leuke training met de wisseling in duurtempo.

Woensdag was ik voor mijn werk op pad en dan moet je steeds de tijd in de gaten houden omdat ik op tijd thuis moet zijn voor de zwemtraining. Dankzij de inspanningen van de NS lukte het om weer later thuis te zijn dan de bedoeling was. Dus als een speer op de fiets naar Haven voor de zwemtraining. Ik was te laat want toen ik in het water ging was het inzwemmen al voorbij en waren ze al begonnen met de eerste opdracht.

Donderdag had ik de eerste looptraining van deze week. Ik heb een looptraining ingeruild voor een fietstraining. Althans Juriaan heeft het zo ingevuld op het schema. Ik vermoed om mijn onvrede met het fietsen te verhelpen. De eerste looptraining ging absoluut niet lekker. Ik was weer eens onverklaarbaar moe. In het eerste deel van de training kon ik het tempo niet goed vasthouden. Mijn hartslag zakte steeds terug naar lagere waarden dus merkte ik dat het tempo steeds terug zakte. In het tweede deel van de training was mijn hartslag steeds te hoog. Toen lukt het mij niet of een rustiger tempo te lopen. Gelukkig had ik gezelschap van Raymond en dat vergoedde een hoop. Ik vind het altijd zo enorm leuk als hij mee is op de fiets als ik aan het trainen ben. Hij leidt mij altijd af door zijn vele gepraat over van alles en nog wat. De training hebben we in de Oostvaardersplassen afgewerkt.

Vrijdag is de dag van één van de fietstrainingen. Een stevige wind waaide weer eens door de polder. Maar tijdens het trainen heb ik er gebruik van gemaakt want er tegen in fietsen maakt je sterk. Ik had voor het eerst een goed gevoel overgehouden aan de training.

De afgelopen weken had ik steeds op zaterdagmorgenvroeg de zwemtrainingen meegetraind met de Watervrienden. Maar deze zaterdag wilde ik weer eens eerst een looptraining afwerken. Ik had de afgelopen nacht nauwelijks geslapen en dacht bij mezelf het zal wel weer slecht gaan. Maar het ging eigenlijk heel lekker. Het was heel vochtig weer en dus ideale omstandigheden om te lopen. Een pittige training maar bij terugkomst toch weer heel blij dat ik ‘m had volbracht. Het was overigens de laatste zwemtraining voor de kids want de vakantieperiode is aangebroken.
In de middag heb ik maar weer eens meegetraind bij mijn triathlonvereniging. Het was al even geleden dat ik de zwemtraining meetrainde. In de vakantieperiode traint de jeugd mee op het uur van de volwassen, dus inschuiven. De training was lekker en doordat ik vroeg was, kon ik ook lekker lang inzwemmen.

Zondag ben ik enigszins van het trainingschema afgeweken. Arie Robbemond mailde mij afgelopen week met de vraag of ik mee wilde gaan zwemmen in het buitenwater. Omdat ik pas één keer in het buitenwater had gezwommen, had ik wel interesse. Dus zondagmorgenvroeg naar Almere Haven om bij het surfstrandje te gaan zwemmen. In Almere Haven merkte ik pas hoe hard het waaide en dat er redelijk wat golven waren. Na kennismaking met het koude water kon ik vrij snel gaan zwemmen. Uiteindelijk hebben we een uurtje gezwommen. Na de training in het buitenwater had ik een goed gevoel want zonder de problemen die ik in Huizen had ervaren, kon ik gewoon lekker zwemmen. Voordeel van deze training was dat ik gelijk kennis heb gemaakt met golven tijdens het zwemmen. In de middag heb ik mijn fietstraining afgewerkt en weer stond er een harde wind. Op de dijk bij Almere Poort kwam ik twee fietsers tegen die een stevig tempo hadden. En ja hoor, ik liet me weer meeslepen. Van Almere Poort tot Lelystad Haven heb ik een hoog tempo gefietst en dus weer niet helemaal de training heb volbracht zoals het moest.

En zo kwam aan deze trainingsweek ook weer een einde. Volgende week start de tweede helft van het jaar en komt het moment van de definitieve beslissing steeds dichterbij.

Fietstraining
1e training
2 series van 10 min dt1, 10 min dt2, 10 min dt3
10 min uitfietsen

2e training
15 min dt1, 45 min dt2, 15 min dt1

3e training
30 min dt1

4e training
2 ½ uur dt 2

Looptraining
1e training
Piramideloop 10min dt1, 15 min dt2, 20 min dt3, 15 min dt2 en 10 min dt1

2e training
Piramideloop
1 min, 2 min, 3 min, 4 min, 5 min, 5 min, 4 min, 3 min, 2 min en 1 min
rust 1 min dt0

Zwemtraining
1e training
400 meter hele slag aan één stuk
2 x 200 meter rust 30 seconden
4 x 100 meter rust 20 seconden
4 x 50 meter benen rust 20 seconden
400 meter techniek w.o. slepen en aantikken schouder
8 x 50 meter rust 15 seconden
Totaal 2.200 meter

2e training
Inzwemmen 500 meter
4 x 100 meter, eerste en derde serie slepen en tweede en vierde armen
4 x 250 meter, 1e 250 meter laatste 100 meter snel, 2e 250 meter laatste 150 meter snel, 3e 250 meter laatste 200 meter en 4e 250 meter de volledige 250 meter snel
4 x 150 meter op 90% van kilometertijd
2 x 50 meter, 1e 50 meter school en 2e 50 meter rug
Totaal gezwommen 2.600 meter gezwommen

Geen opmerkingen: