zondag 18 november 2007

Week 46

Maandag.

Ik werk regelmatig thuis. Als je thuis werkt heb je als groot voordeel dat je geen reistijd hebt en dat je de uren naar inzicht kunt in delen. Hierdoor ben ik in gelegenheid om op de dagen die ik thuis werk, de uren zo in te delen dat er gelegenheid is om een fietstraining in te plannen. In deze periode van het jaar is het vroeg donker en door overdag een paar uurtjes in te plannen voor het fietsen, kan ik die uurtjes avonds weer in plannen voor het werk. Een vereiste is natuurlijk wel om de verplichte 8 uren te maken en dat vergt verantwoordelijkheidsgevoel en discipline. Gelukkig zijn dat eigenschappen die ik bezit en heb ik dus geen moeite om de verloren tijd in te halen. Zodoende is mijn werkgever tevreden en ik ben blij dat ik kan trainen op het moment welke mij het beste uitkomt. Ik ging er eigenlijk al vanuit dat de fietstraining deze week moeilijk zou worden vanwege het slechte weer. Ik was dan ook blij verrast toen het maandag redelijk goed weer was en in plaats van een onderbreking voor de lunch heb ik de tijd daarvan benut voor de fietstraining. Gewoon twee uur getraind steeds weer de tegenwind opzoekend om maar kracht op te bouwen. Kracht die straks later in het seizoen, nodig is voor het langere duurwerk.

Woensdag.

Na een dagje rust op de dinsdag, is op de woensdag de gebruikelijke zwemtraining. Ik was eens een keertje op tijd, dus kon ik goed gebruik maken van de tijd om in te zwemmen. 12 banen, wat toch weer 350 meter zijn en mooi meetellen met de rest. Het programma was als volgt:- 6 x 50 meter hele slag:- 2 x 50 meter benen:- 6 x 50 meter armen. De pauze tussen iedere afstand was 15 seconden. Aansluitend zwommen we 50 meter in een lekker tempo. Vervolgens:- 3 x 100 meter op 75% van je kilometertijd:- 2 x 50 meter op 85 % van je kilometertijd:- 4 x 25 meter voluit. De pauze tussen iedere afstand was 15 seconden. Vervolgens:- 4 x 25 meter voluit:- 2 x 50 meter op 85 % van je kilometertijd:- 3 x 100 meter op 75% van je kilometertijd. De pauze tussen iedere afstand was 15 seconden. Vervolgens zwommen we 200 meter in een rustig tempo, laatste twee banen was uitzwemmen.

Donderdag.

De intervaltraining begint altijd met een voorprogramma dat meestal voor een deel uit warmlopen bestaat. Vervolgens meerdere korte stukjes met tempoversnellingen en een deel loopscholing. Het hoofdprogramma van deze week bestond uit drie x 1 kilometer. Het was de bedoeling om iedere 1 kilometer tien seconden sneller te lopen dan de vorige. Ik liep samen met Rob Oosterbaan die drie x 1 kilometer. We hielden ons niet helemaal aan de opdracht want onze tweede kilometer was 20 seconden sneller dan de eerste. Geheel in de lijn van het lopen besloten we om de laatste kilometer ook maar even 20 seconden sneller te lopen. Als afsluiting van de training een stukje uitlopen en nog even twee keer tegen een helling op volle snelheid. Uitlopen naar de sporthal en de training zat er weer op.

Zaterdag.

Zaterdagmorgen vroeg, zo rond de klok van 6.15 uur, begin ik de dag met een duurloop. We waren weer iets vroeger bij het zwembad dan vorig week, dus ik kon ook direct weg. Ik heb een rondje Weerwater gedaan met een uitstapje via het oude Eksternest waardoor het rondje feitelijk iets groter wordt. Uiteindelijk heb ik ongeveer 75 min gelopen en dat vond ik voldoende omdat ik ‘s middags nog een kilometertest moest gaan doen bij het zwemmen. Zoals gezegd was de kilometertest ingepland voor de zwemmers en bedoeld als nul meting. M.a.w. deze kilometertest is bedoeld om een tijd neer te zetten. Op een later tijdstip in het seizoen wordt een nieuwe kilometertest afgenomen en dan kun je zien hoe je ervoor staat. Mijn kilometertest was de eerste bij TVA en dus echt een test. Ik zwem sinds september twee keer in de week en wilde dus wel eens weten hoe ik er voor staan. Het ging best heel lekker want ik was na de kilometer zwemmen helemaal niet moe. Ik had geprobeerd mee te tellen met het aantal banen en dacht nog twee te kunnen gaan maar ik was eerder klaar dan ik had verwacht. Mijn eindtijd was 18.54 minuten en die viel me toch enigszins tegen. Ik had verwacht een snellere tijd neer te zetten. Maar al met al was ik toch wel heel tevreden en heb mezelf maar neergelegd bij deze tijd en me realistisch opgesteld door te stellen dat dit gewoon mijn tijd is. Met het gevoel wat ik afgelopen zaterdag had, moet ik die 3,8 kilometer toch wel aankunnen.

Zondag.

Ik heb de week afgesloten zoals ik ‘m ben begonnen, namelijk met fietsen. Een rondje Lelystad heb ik gereden en dat is al met al een tochtje van ongeveer 2.00 uur. Lekker ontspannen gefietst en dik ingepakt tegen de kou.

Geen opmerkingen: