woensdag 3 oktober 2007

Onderbreking

Sinds mijn vorige bericht is er al weer een week voorbij. In de tussentijd gaat het trainen gewoon door en de discussie over het trainen ook.
Afgelopen donderdag bestond de intervaltraining weer uit een pittig programma.
In het voorafje deden we een programmaatje dat bestond uit op volle snelheid (10 km tempo) over een afstand van drie lantaarnpalen langs het fietspad tegen de dijk op lopen en vervolgens de eerste drie in duurtempo omhoog en vanaf de derde tot en met vijfde lantaarnpaal op volle snelheid omhoog. Dit in totaal drie keer met een pauze tussen iedere serie van 30 seconden. Vervolgens werd de route vervolgd en tijdens de loop moesten we over een afstand van 300 meter op volle snelheid de route vervolgen. Uiteindelijk kwamen op het circuitje terecht waar wij het hoofdprogramma zouden gaan afwerken.
Het hoofdprogramma bestond op het circuitje (ingeschatte afstand circuit 400 meter) uit 3 series van 1 x 400 meter op 10 km tempo, 2 x 400 meter op 80% van 10 km tempo en 3 x 400 meter op duurtempo. De pauze tussen 1 x de afstand, 2 x de afstand en 3 x de afstand was steeds één minuut. Afsluitend een rustig uitgelopen terug naar de vertrekplek.

Het was de laatste keer voor dit seizoen dat wij op en rond het Kromslootpark (triathlonparcours) hebben getraind. Kijk ook eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Kromslootpark. Leuke info over dit park in Almere.
Vanaf maandag 1 oktober worden de trainingen weergegeven vanuit de sporthal in Almere Haven.

De zwemtraining van zaterdag werd verzorgd door Jan Cees Visser. Hij had weer een leuk programma bedacht voor de zwemtraining.
Na 12 banen te hebben ingezwommen mochten we 5 x 4.30 min hele slag (borstcrawl) zwemmen. Tussen iedere serie kregen we 30 seconden pauze. Vervolgens 200 meter afwisselend rug/schoolslag. Gevolgd door 150 meter slepen, 50 meter benen en 100 meter armen. Ten slotte nog twee baantjes uitgezwommen en toen zat de training er weer op.

Zondag had ik als onderbreking in de trainingen een loop ingepland, de 30 van Almere.
De laatste twee jaren had ik deze loop al niet meer gelopen, dus het was een hernieuwde kennismaking met de 30 van Almere. Het parcours was heel anders dan de keren dat ik meedeed en dat maakte het eigenlijk ook wel leuk om eens mee te doen.
Vooraf had ik toch wel de nodige twijfels omdat ik gewoon weg te weinig duurtrainingen heb gedaan het afgelopen seizoen. Door de vrijheid die ik mezelf had gegegeven dit seizoen om de drie disciplines met elkaar te leren combineren en omdat ik daarnaast geen andere doelen had gesteld plus de gezondheidsklachten, is de duurtraining er gewoon niet van gekomen.
Ondanks dat heb ik zondag toch besloten om in te schrijven voor de 30 kilometerafstand. De uiteindelijk gerealiseerde tijd van 2:32:15 stemde mij toch wel tevreden. Het eerste rondje ging in een tijd van 1:13:54 maar het verval in de tweede ronde vond ik zelf te groot. Ik kon in de laatste 5 kilometer niet meer versnellen. Sterker nog, het tempo belandde op een bepaald niveau, iedere duursporter kent dat tempo wel. Ik werd in de laatste 5 kilometer door velen ingehaald en dat was toch wel jammer. Misschien ben ik wel te kritisch naar mezelf toe en moet ik eigenlijk gewoon tevreden zijn. Maar mijn gedrevenheid drijft me altijd naar een grote prestatiedrang.

Ik had voor mezelf al bepaald dat ik niet aan de marathon van Amsterdam deel zou nemen, maar na de 30 van Almere wist ik zeker dat die beslissing de juiste was. Ik ben inmiddels wel weer volledig hersteld van de loop. Dat is een prettige wetenschap want dat geeft aan dat je goed in vorm bent. Nu de komende tijd het slechtere weer er aan komt en het ook vroeger donker wordt is misschien de tijd wel aangebroken om iets van die langere duurlopen in te plannen.
Ik merk wel dat je toch regelmatig een wedstrijd moet doen om scherp te blijven en om een doel te hebben waar je naar toe kunt trainen.

Geen opmerkingen: