maandag 15 september 2008

Week 33

De week begon met een fietstraining. Deze had ik omgezet vanwege het feit dat het wedstrijdseizoen voor de kids ook weer is begonnen en omdat ik een looptraining wilde inhalen die ik had laten lopen. Dat kon dan weer mooi op de dag dat kids aan het trainen waren. Voorafgaande aan de fietstraining constateerde ik dat ik een lekke band had. Dat is al weer de zesde van dit trainingseizoen. Gelukkig ga ik komende weekend nieuwe buitenbanden halen want dat is m.i. onder andere één van de oorzaken. Het was een pittige fietstraining want ik moest in dt 3 ruim veertig minuten fietsen. Voor mij betekent dat gewoonweg heel hard fietsen. Afsluitend moest ik dt4 ook een aantal minuten fietsen en dan moet ik werkelijk het snot voor mijn ogen fietsen. De laatste tien minuten uitfietsen was dan ook een verademing. Ik ervaar dit soort trainingen als lastig omdat je zo hard moet fietsen om de vereiste hartslagfrequentie te kunnen halen.

Dinsdag heb ik de looptraining die ik zondag zou gaan doen, ingehaald. Ook weer een pittige training want ik moest 12 x 4 minuten in dt 3 lopen. Dan moet je dus echt aan de bak. Tijdens de training heb ik wel een paar keer gedacht “ ik wil niet meer “. Ik merk steeds meer dat het plezier om te trainen af begint te nemen. Het wordt dus ook wel tijd voor de wedstrijd.

Woensdag was de zwemtraining. De vakantieperiode is weer voorbij dus het zwembad in Haven is weer open. De fietstocht voorafgaand aan het zwemmen was dus weer als vanouds naar Haven. Straffe wind tegen op de heenweg. De training kende een eenvoudige opdracht, namelijk een piramide. Van 25 meter naar 250 meter en terug naar 25 meter. Jammer genoeg haalde ons baan niet de volledige piramide. Na 150 meter was er nog te weinig tijd over om het af te maken. Ik heb de hele piramide voorop gezwommen.

Ik had op mijn planning staan een zwemtraining in het buitenwater. Omdat ik thuis aan het werk was, kon ik mooi twee uurtjes verlof opnemen voorafgaande aan de werkdag. Maar helaas hadden Helene en Arie andere plannen. En alleen in het buitenwater is niet verstandig.

Vrijdag zou ik aanvankelijk van het trainingschema afwijken omdat ik bij het lopen de laatste tijd geen goed gevoel meer heb. Maar ik heb daar uiteindelijk toch maar weer van afgezien en gewoon de geplande fietstraining afgewerkt. Ik was te moe om er een koppeltraining van te maken. Misschien de komende week de gelegenheid om een koppeltraining in te plannen.

Zaterdagmorgen vroeg, een looptraining gedaan. De kids zijn weer begonnen met hun zwemtrainingen, dus kon ik weer vroeg aan de bak. Het was behoorlijk koud zo vroeg maar dat was zo voorbij want ik moest 6 x op dt 3 lopen. Bij het zwembad aangekomen had ik al weer het nodige vocht verloren. ’s Middags een zwemtraining afgewerkt en voor mijn gevoel een hele rustige training, tenminste ik heb rustig aangedaan.

Zondag stond de laatste lange duurtraining op de fiets op het programma. Je hebt soms van die dagen, de zogenaamde off days. Nou, ik had een gigantische off day. Vanaf het moment dat ik op de fiets stapte, draaide het niet lekker rond. Ik weet niet wat er aan de hand was en kan het ook niet goed omschrijven. Ik heb gewoon vijf uur zitten afzien op de fiets. En maar denken, als ik dit op de dag van de triathlon zo’n dag heb, dan wordt het één groot drama. Je blijft wel door fietsen en ook met hetzelfde hartslagritme, maar het gaat dan gewoon niet lekker.

Na komende weekend begint het aftellen echt. Dan gaat het niet meer om weken maar slechts nog om dagen. Ik begin toch wel nerveus te worden naar mate de datum dichterbij komt.

Fietstraining
1e training
10 minuten in- en 10 minuten uitfietsen
40 inuten dt3
6 minuten, 5 minuten en 4 minuten dt4
seriepauze 2 minuten op dt0

2e training
10 minuten dt1
40 minuten dt2
10 minuten dt1

3e training
5 uur dt1

Looptraining
1e training
10 minuten in- en 10 minuten uitlopen
30 minuten dt3
10 minuten dt2
10 minuten dt3

2e training
10 minuten in- en 10 minuten uitlopen
10 minuten dt3
8 minuten dt3
6 minuten dt3
8 minuten dt3
6 minuten dt3
4 minuten dt3
seriepauze 2 minuten dt1

Zwemtraining
1e training
inzwemmen 300 meter
piramide 25 tot 250 meter, 250 meter en terug naar 25 meterseriepauze 20 seconden
uitzwemmen 75 meter
totaal gezwommen 2.750 meter

2e training
inzwemmen 450 meter
2 x 250 meter bestaande uit 100 armen, 100 meter hele slag en 50 benen (pauze 15 sec.)
10 x 50 meter, afwisselend 50 meter armen, 50 meter hele slag, 50 benen, 50 heel, etc.
4 x 250 meter, bestaand 100, 75, 50 en 25 meter lopend tempo, afnemende rust (20,15,10 en 5 sec.)
50 meter uitzwemmen
totaal 2.500 meter

Geen opmerkingen: