zondag 31 augustus 2014

Week 35 2014

Voor de meeste triatleten nadert het einde van het seizoen. De wedstrijden nemen na de maand augustus af. In september nog een aantal wedstrijden en dan is het seizoen definitief voor de meesten voorbij.
Sinds twee jaar is het hoogtepunt van het seizoen verplaatst naar half september. De enige lange afstandswedstrijd in Nederland. Een vaste kern van atleten traint ieder jaar voor de lange afstand en jaarlijks aangevuld met een wisselende groep van atleten die hun geluk gaan beproeven op de klassieke afstand.

Vanwege mijn sabbatical doe ik geen wedstrijden dit jaar. Gedreven als ik ben, had ik in de jaren dat ik niet mee deed (2009, 2010 en 2012) altijd een bijzonder onaangenaam gevoel weken voor, vlak voor en tijdens de wedstrijddag van de klassieke afstand. Dit jaar heb ik de ervaring dat ik helemaal niet dat onaangename gevoel hoef te hebben. Bij geen enkele wedstrijd heb ik dit jaar dat gevoel gehad. Maar eerst maar eens afwachten hoe het op 13 september gaat. Mijn verwachting is dan ook dat ik op de wedstrijddag van de klassieke afstand geen onaangenaam gevoel zal hebben. Ik weet waarom ik een sabbatical heb ingelast.

Deze week had ik vrij genomen om de achterstand in mij studie enigszins in te halen. En ook alweer aan de nieuwe opdracht te werken die voor de 4e centrale bijeenkomst op het programma stond. Geen overdreven motivatie om het te doen maar het moet want anders wordt de achterstand te groot.

De afgelopen weken hebben zich gekenmerkt door grote hoeveelheden regen. Daardoor is het zomerse gevoel ook in een keer verdwenen. En dat pas eind augustus. Ergens in mijn achterhoofd speelt die donkere periode al weer een beetje op. De herfst en de winter, in één woord vreselijk. Kou, nattigheid, vroeg donker en eventuele ongemakken zoals sneeuw en ijzel. Nee, het is te hopen dat het weer snel opklaart. Nog even een paar weken mooi weer voor de mindere periode aanbreekt.

Normaal twijfel ik altijd als ik deel wil nemen aan een wedstrijd. Die twijfel had altijd een oorzaak waar ik verder niets over kwijt wil. Maar deze week schreef ik me spontaan in voor twee trails. Aan de ene kant omdat de oorzaak nu geen rol speelt en aan de andere kant de Nunspeetse Heideloop. Die loop heeft mij een zet de goede kant opgegeven. Namelijk dat rustiger lopen mij uiteindelijk veel meer oplevert dan zoals ik het de laatste jaren steeds heb gedaan.

Wat doe je als je een week vrij hebt en het is een dag mooi weer. Inderdaad, je springt op je racefiets en gaat fietsen. Een leuke toeristische route dwingt je automatisch om in zone 1 te blijven fietsen. Ruim vier uur gefietst, bakkie gedaan en krentenbollen bij een echte bakker gekocht. Een topdag kan ik wel zeggen.

Gelukkig klaarde het weer vanaf woensdag iets op. Woensdag was een topdag qua weer, donderdag iets minder maar vrijdag was weer goed te noemen.

Ik volg een opleiding waar ik behoorlijk mee worstel. Het is tot nu toe nog niet wat ik er van verwachtte en de omstandigheden waarin ik verkeer zijn natuurlijk niet optimaal. Maar de 4e bijeenkomst bracht eindelijk iets waar ik wat mee kan. Het leverde mijn inzicht op en een startpunt waar ik iets mee kan. Ja, nu pas. M.i. veel te laat in de opleiding. Maar goed dat kan bewust zo zijn ingericht bij deze opleiding. Ik was natuurlijk weer later dan thuis dan verwacht. Dus van enige vorm van trainen ging niet meer lukken.

Zondag bij de Fit Fun Triathlon gekeken in Emmeloord. Leuke wedstrijd met veel Almeerse triatleten. Het prikkelde toch weer een beetje. Ik denk dat deze volgend jaar op de wedstrijdkalender komt te staan.

Trainingsoverzicht week 35

Maandag 25 augustus

Training: fietstraining TVA
Afgelegde afstand: 26,8 kilometer
Gevoel: prima
Opmerkingen: rustdag, stond ingeroosterd voor het verzorgen van de fietstraining, wederom een lekke band.
Weer: overdag een grijze dag en in de loop van de namiddag regen, ook in de avond, graad of 15

Dinsdag 26 augustus
Training: looptraining TVA
Afgelegde afstand: 11,1 kilometer
Gevoel: prima
Opmerkingen: behoorlijk door moeten lopen zo nu en dan maar toch een gemiddelde HF van 116.
Weer: overdag bewolkt, in de ochtend regenachtig, in de middag, in de avond een zonnetje erbij,
graad of 16

Woensdag 27 augustus
Training: fietstraining
Afgelegde afstand: 100 kilometer
Gevoel: prima
Opmerkingen: behoorlijk door moeten lopen zo nu en dan maar toch een gemiddelde HF van 116.
Weer: zonnig weer met zo nu en dan een wolk, graad of 21, weinig wind

Training: zwemtraining
Afgelegde afstand: 2.900 meter
Gevoel: lekker getraind
Opmerkingen:
600 meter inmzwemmen
400 meter (4 x 100 meter (armen, bijleggen, slepen, bijleggen)) r 20"
1000 meter (4 x 250 meter (200 m. BC op 90% kmtijd en 50 school als pauze)
300 meter (150 m.-100 m.- 50 m. iedere 1e 25 m sprint, overige meters op duurtempo) r 20"
400 meter (4 x 100 m. iedere 100 m. 3 seconden sneller dan de vorige) r 20"
200 meter uitzwemmen

Donderdag 28 augustus
Opmerkingen: rustdag ingelast
Weer: in de ochtend zonnig, in de middag bewolkt en zo nu en dan een klein buitje, graad of 19

Vrijdag 29 augustus
Training: duurlooptraining
Afgelegde afstand: 17,1 kilometer
Gevoel: na 6 á 7 kilometer lekker gaan lopen
Opmerkingen: gemiddelde HF 117
Weer: wisselend bewolkt met flinke zonnige perioden tussendoor, droog, graad of 20

Zaterdag 30 augustus
Opmerkingen: niet getraind vanwege TTN 3 opleiding
Weer: grijs weer, graad of 18, regenbuien, in de avond droger weer en opklaringen

Zondag 31 augustus
Training: duurlooptraining
Afgelegde afstand: 11,9 kilometer
Gevoel: lekker rustig gelopen
Opmerkingen: geen
Weer: wisselend bewolkt met enkele regenbuien, graad of 18

Geen opmerkingen: