maandag 4 augustus 2014

Week 31 2014

Sinds kort heb ik de mogelijkheid om met een goed sporthorloge te trainen. Door de data uit het horloge uit te lezen en in een trainingsboek weer te geven, krijg ik een prachtig inzicht in welke zones ik precies train. Het is mij nu al duidelijk geworden dat ik de laatste jaren veel te hard heb getraind. Teveel in de verkeerde zones.

Dinsdagavond stond ik ingeroosterd voor een looptraining. Dus bedenken wat zouden ze kunnen doen in deze periode van het seizoen. Uiteindelijk weer een training kunnen bedenken. IK wil toch proberen ook in de looptrainingen naar variatie toe te gaan. Minder trainen in zone 3 onder de anaerobe drempel en proberen te variëren in tempo's en parcours.

Woensdagmiddag de zwemtraining verzorgd. Het maken van een training gaat me redelijk makkelijk af alhoewel ik hier ook het nodige nog kan leren. Ik hoop mijn trainingen meer te kunnen afstemmen op de trainingen van de andere trainers, Dat gaat moeilijk omdat de trainingen nooit vooraf bekend zijn en omdat sommige trainers het gewoonweg verdommen om het trainingslogboek bij te houden.

Vrijdag was een mooie dag om in de middag vrij te nemen en lekker wat kilometers weg te trappen. Het bevalt nog steeds goed om te trainen wanneer ik wil en zolang ik wil. Geen verplichtingen met schema's en wedstrijden. Ook al traint iedereen om mij heen voor allerlei wedstrijden. Dat blijft toch wonderbaarlijk als je als duuratleet los kunt komen van het gevoel " ik moet ". Er schuilt wel één gevaar in en dat is dat je traint zonder een opbouw. Zeg maar trainen om te trainen.

Door de TTN 3 opleiding ben ik wel veel meer bezig met het begrip trainen. Ter verduidelijking, wanneer train je dit systeem en wanneer dat systeem, hoe vaak of hoe lang, hoe kan je het beste variëren, wanneer neem je rust, hoe periodiseer je het beste en ga zo maar door. Ik heb zelfs wel helder dat ik te intensief heb getraind de afgelopen jaren. Zoveel mogelijk kilometers maken en het liefst in zo min mogelijk tijd. Om maar weer zo snel mogelijk thuis te zijn. Dat is niet goed geweest en dat zie ik inmiddels ook wel in.

Zaterdag mocht ik twee trainingen verzorgen. Eerst de jeugd zwemtraining en daarna het eerste uur van de volwassen. Het gevolg van de zomervakantie en daarbij behorende afwezigheid van trainers.

Trainingsprogramma week 31

Maandag 28 juli
Training: looptraining
Afgelegde afstand: 11 kilometer
Gevoel: goed getraind
Opmerkingen: duurlooptraining in zone 2
Weer: overdag zware regenbuien, aan het einde van de middag droog weer

Dinsdag 29 juli
Training: fietstraining
Afgelegde afstand: 73,70 kilometer
Gevoel: lekker gefietst
Opmerkingen: woon-werk
Weer: in de ochtend bewolkt met buien en in de middag droog maar wisselend bewolkt weer, graad of 24

Training: zwemtraining
Afgelegde afstand: 1.700 meter
Gevoel: rustig gezwommen
Opmerkingen: programma niet genoteerd omdat de zwemtraining al was begonnen.

Woensdag 30 juli
Opmerkingen: niet getraind i.v.m. verzorgen zwemtraining.

Donderdag 31 juli
Training: looptraining
Afgelegde afstand: 8 kilometer
Gevoel: ging beduidend minder
Opmerkingen: bij de club gelopen maar was op voorhand al moe dus niet lekker getraind.
Weer: mooi zomerweer, graad of 24

Vrijdag 1 augustus
Training: fietstraining
Afgelegde afstand: 102,75 kilometer
Gevoel: redelijk getraind maar niet top
Opmerkingen: geen
Weer: mooi weer, graad of 24

Zaterdag 2 augustus
Training: duurloop
Afgelegde afstand: 9,9 kilometer
Gevoel: lekker gelopen
Opmerkingen: geen
Weer: in de loop van de middag een onweersbui overgaand in regen, tegen de avond weer droog

Training: zwemtraining
Afgelegde afstand: 2.300 meter
Gevoel: lekker getraind
Opmerkingen:
400 meter inzwemmen
Kern 1:
400 meter (4 x 100 meter, 100 benen (zonder), 100 bijleggen, 100 armen, 50 wrikken/50 oksel) "
r 15"
100 meter (4 x 25 m. sprint) r 20"
200 meter (4 x 50 m. op duurtempo) r 20"
400 meter (4 x 100 m. op kmtijd) r 30"
800 meter (4 x 200 m. rustig tempo) r 20"

Zondag 3 augustus
Training: hersteltraining fiets
Afgelegde afstand: 59,5 kilometer
Gevoel: lekker rustig getraind
Opmerkingen: 2 afstanden, heen 29,3 kilometer en terug 30,2 kilometer
Weer: heerlijk zonnig weer, graad of 22

Geen opmerkingen: