zondag 24 augustus 2014

Week 34 2014

Deze week begon waar de vorige week mee eindigde namelijk wisselvallig weer. Stevige regenbuien afgewisseld door droge perioden.

Na een intensief weekend was maandag een rustdag ingepland. Maar goed ook want het intensieve trainen had mij een fikse rugpijn bezorgd. Vermoedelijk dat de zwemtraining daar de oorzaak van was. Te hard gezwommen na zo'n flinke fietstraining is waarschijnlijk teveel van het goede.

De tweede dag van de week leverde ook niet het verwachte herstel op. Ik had nog last van mijn rug. Bewust de looptraining een dag uitgesteld. De bedoeling was om rustig te zwemmen.

Woensdag was mijn dag om de zwemtraining te verzorgen. Daarom besloten om hardlopend naar het zwembad te gaan met als gevolg dat ik natuurlijk ook terug moest lopen. Net geen 10 kilometer heen en inmiddels de wetenschap hebbende dat ik iets meer dan 6 kilometer terug zou lopen. Heen met een verrassend lage hartslagfrequentie gelopen. Misschien nu al het effect meetbaar van de rustige duurloop van afgelopen zondag?

Vanaf donderdag had ik een anderhalve week vrij om de achterstand in mijn studie in te halen. En om de nieuwe opdrachten voor de volgende centrale bijeenkomst uit te werken. Geen echte vakantie voor mij dit jaar maar dat wist ik al aan het begin van het jaar. Maar natuurlijk ook tijd vrij gemaakt om te fietsen want het was een keer droog.

Vrijdag was weer een rustdag en een mooi moment om een verjaardag te vieren.

Dit jaar voor het eerst de Nunspeetse Heideloop gedaan. Een wedstrijd over meerdere afstanden. Bijna vanzelfsprekend heb ik voor de langste afstand gekozen, namelijk de 15 kilometer. Een bijzonder leuke loop met afwisselende ondergrond en wat hoogteverschil in het parcours. Bij de start had ik zoiets van niet te hard weg gaan want je weet niet wat je te wachten staat. Dat leidde er bijna automatisch toe dat mijn hartslagfrequentie zo rond de 150 bleef. Onder het lopen zag ik regelmatig mijn hartslag terug zakken naar 140 maar even aanzetten tot mijn hartslag weer rond de 150 zat. Al met al bijzonder lekker gelopen zonder een keer helemaal stuk te gaan. Deze wedstrijd bracht dan eindelijk eens het inzicht wat ik al die jaren onnodig had genegeerd. Door niet te hard van start te gaan, niet helemaal tot het gaatje te gaan, liep ik een hele mooie tijd van 1:14:36.

Na de loop aansluitend de jeugdtraining gedaan. Ook het eerste uur van de volwassen training gegeven. Na de training had ik geen zin meer om zelf te zwemmen.

Zondag mee gefietst met de triatleten die voor de Challenge aan het trainen zijn. Een rondje parcours. Vanwege de regen een lekke band gekregen onder het fietsen. Ik moest behoorlijk werken om bij te kunnen blijven. Dan merk je toch dat die gasten hard hebben gewerkt voor de Challenge want ze zijn veel sterker.

Trainingsoverzicht week 34

Maandag 18 augustus
Opmerkingen: rustdag
Weer: pittige regenbuien, graad of 16

Dinsdag 19 augustus
Training: zwemtraining
Afgelegde afstand: 2 kilometer
Gevoel: redelijk gezwommen
Opmerkingen:
Inzwemmen 200 meter
600 meter (4 x 150 m. Hele slag/armen) r 20"
400 meter 4 x 100 m. hele slag/armen) r20"
100 meter (2x 50 m. school) r20"
100 meter (2 x 50 m. benen) r 20"
300 meter (3 x 100 m. 1e op duurtempo, 2e rustig, 3e sprint) r 20"
50 meter (4 x re arm, 4x li arm, 4x slag BC) 
100 meter bijleggen
150 meter op duurtempo
Weer: overdag wederom pittige regenbuien, graad of 15

Woensdag 20 augustus
Training: Duurlooptraining
Afgelegde afstand: 16 kilometer
Gevoel: super gelopen
Opmerkingen: heen in zone 2 gelopen ( 9,6 km) en terug in zone 3 (6,4 km)
Weer: overdag wisselend bewolkt met zo nu en dan een bui, graad of 16

Donderdag 21 augustus
Training: fietstraining
Afgelegde afstand: 71,1 kilometer
Gevoel: lekker gefietst
Opmerkingen: opmerkelijk genoeg, het overgrote deel van de training in zone 1 gefietst
Weer: overdag wisselend bewolkt en aan het einde van de middag een paar buien, graad of 16

Vrijdag 22 augustus 2012
Opmerkingen: rustdag i.v.m. loopwedstrijd morgen

Zaterdag 23 augustus
Wedstrijd: Nunspeetse heideloop
Afgelegde afstand: 15 kilometer
Gevoel: super gelopen
Opmerkingen: 15 kilometer in zone 4 gelopen met een HF van 150
Weer: wisselend bewolkt, zware regenbuien zo nu en dan, in de regen 12 graden, in de zon 17 graden.

Zondag 24 augustus
Training: fietstraining
Afgelegde afstand: 98,9 kilometer
Gevoel: lekker gefietst
Opmerkingen: behoorlijk moeten werken om bij te kunnen blijven
Weer: in de ochtend pittige regenbuien, in de middag vanaf een uur of half drie zonning weer, stevige wind, graad of 16 (gemiddelde temperatuur)

Geen opmerkingen: