maandag 31 december 2012

Week 52 2012

De laatste volle week van 2012 is aangebroken. Een bewogen jaar waarin veel teleurstelling en verdriet de revue is gepasseerd. Zeker niet het beste jaar uit mijn leven, da's zeker.

In begin februari meegedaan aan de Kidney Run in zeer winterse omstandigheden. Wel tevreden met de prestatie maar fysiek behoorlijke schade opgelopen in de vorm van forse spierbeschadiging.
In april stond de zwemloop op het programma en die ging ook best redelijk goed. De snelste tijd die ik ooit op de zwemloop heb gehaald was dit jaar. Er zijn altijd verbeterpunten, ietsje sneller zwemmen, een snellere wissel en iets constanter lopen waardoor je net die extra tijd pakt om onder het uur te lopen.
Voor Nieuwkoop had ik me al afgemeld met redenen maar Huizen wilde ik absoluut wel doen. Een leuke wedstrijd waar ik graag aan mee doe. Dit jaar was echt het slechte jaar ooit, niet alleen qua weer maar ook qua wedstrijdverloop. Vanwege het slechte voorjaar had ik nog niet buiten gezwommen dus was Huizen de eerste keer. Slechte weersomstandigheden hadden de organisatie gedwongen om het zwemparcours in te korten. Normaal is het in Huizen sowieso een drukte met zwemmen maar dit jaar helemaal door het kleinere parcours. Dus een hele slechte zwemtijd, gevolgd door een mindere tijd op de fiets. Wel verklaarbaar met een snoeiharde wind. Het looponderdeel was dit jaar ook beduidend minder en dus overall de slechtse tijd van alle deelnames.
Het verhaal van de triathlon is bekend. Daarmee kwam er een abrupt einde aan alle voorbereidingen.
Afsluitend nog twee keer deelgenomen aan een loopwestrijdjes, te weten de Westrandwegrun en de Kromslootparkloop. De eerste ging redelijk als het gaat om tijd maar beduidend minder als het gaat om constant lopen. Terwijl de Kromslootparkloop zoals in tijd als in constant lopen tegenviel. Maar daarvoor was er maar een verklaring namelijk niet voldoende herstelt van de Westrandwegrun een week eerder.

Ik ben inmiddels al wel weer volop aan het trainen voor de hele triathlon 2013. De motivatie is toch wel beduidend anders deze keer. Daar waar ik in het begin een duidelijk beeld had ik met wat ik wilde, namelijk een strakke tijd onder de 12 uur, is dat inmiddels beetje bij beetje aan het afbrokkelen. De laatste dagen heb ik steeds het idee stond er maar geen inschrijfgeld want dan zou ik 2013 overslaan als het gaat om deelname aan de hele.

Mijn trainingsschema is enigszins aangepast aan de omstandigheden. De hele hoge hartslagen zijn even uit het schema gehaald en meer staat gevoel op de voorgrond. Door het bijwerken van de tattoo staat het zwemmen even op "hold". Dus alleen lopen en fietsen, maar dat laatste komt niet echt van de grond. Het vreselijk slechte weer nodigt niet uit om te starten. Eigenlijk alleen lopen is wat ik deze twee weken zal doen. Het is even niet anders.

Maandag, een rustdag.

Eerste kerstdag train ik normaal nooit. Dit jaar dus wel en dat geeft toch even een ander gevoel. Een duurloop van 16 kilometer op gevoel, dus geen minimale hartslag. Ik bedenk vooraf het rondje zodat ik geen telefoon hoef mee te nemen om de afstand te bepalen. Het wordt een loopje met de geplande 16 kilometer. En op gevoel betekende in de praktijk met een Hf van gemiddelde 132. Ook nu merk ik weer dat het beter loopt als ik een lagere Hf aanhoudt. Iets waar ik in mijn wedstrijdjes nu ook eens rekening mee moet gaan houden.

Tweede kerstdag was ingepland met een rustdag. Maar in de vroege ochtend toch even de sportschool gepakt om wat te trainen.

Donderdag was een bizarre dag. Het trainen kwam er helemaal niet van. Ergens ben ik tot de conclusie gekomen dat het anders moest want het ging niet goed. Een keerpunt in mijn leven, zo zie ik het. Niet tot ieders tevredenheid maar het is wel mijn beslissing.

Voor de vrijdag had ik looptraining ingepland. Maar ook deze dag kwam het er niet van. Ik heb een goede vriendin bezocht die plots na lange tijd weer contact zocht. In de middag veranderde het weer van droog en grijs naar grijs en nat. Ik kon niet de motivatie opbrengen om toch naar buiten te gaan en te trainen.

Dan maar de zaterdag gepland om te trainen maar deze dag zocht ik ook naar motivatie om te beginnen. Ik merk aan mezelf dat de afgelopen dagen er flink hebben ingehakt. Uiteindelijk toch gaan trainen en als je eenmaal bezig bent gaat het ook wel. Even zonder hartslagmeter gewoon op gevoel getraind. Lekker gelopen.

Zondag stond ingepland voor de sportschool. Met redenen train ik op de sportschool maar ik maak wel gebruik van de mogelijkheid om mijn benen te trainen. Ik wil de speren optimaal voorbereiden op de fietstrainingen in 2013.


Trainingsschema week 52

Looptraining
1e training
17 kilometer op Hf 130

2e training
10' inlopen
interval 3x(4' op gevoel hoog tempo+3'dribbel)
totaal gelopen 11 kilometer

Geen opmerkingen: