dinsdag 4 mei 2010

Week 18 2010

Maandag 3 mei

Ik heb de hele dag al last van mijn linkerbeen en denk toch steeds aan een blessure. Ik besluit toch te gaan trainen en dan maar te kijken hoe het uitpakt. Nou dat heb ik geweten na de looptraining heb ik zelfs pijn aan mijn linkerbeen. Het voelt absoluut niet goed en ik vrees dat het voor het eerst sinds jaren echt goed mis is. Het lijkt op een serieuze blessure en daar baal ik ook goed van.

Dinsdag 4 mei

Bij het opstaan voelt het nog steeds niet goed en ik denk toch aan een mogelijke hamstringblessure.
Daarom heb ik maar een afspraak bij de fysio gemaakt, zeker na gisteravond. Na het maken van de afspraak lijkt gaandeweg de dag dat de pijn verdwijnt en dat brengt me weer aan het twijfelen. Als ik 's avonds de zwemtraining achter de rug heb en ik eenmaal thuis ben, komt de pijn in lichte mate toch weer terug.

We hebben trouwens korter getraind i.v.m. de dodenherdenking.

Woensdag 5 mei

Ik waag het erop en ga een fietstraining doen want ik wil weten hoe ik daar op zal reageren. Ik moet volgens het schema 150 minuten trainen. Schijnbaar ben ik erg sterk want het lukt mij om via Lelystad binnen een uur naar Dronten te fietsen. De kilometerteller komt niet onder de 30 km p.u. en dat gaat dus heel goed. Ook tijdens het fietsen verder geen last ondervonden van mijn spieren. Op het laatst is de pijp aardig leeg en zakt de snelheid terug naar 27 km p.u.

Ik heb de rest van de dag geen last van mijn spieren. Het fietsen geeft dus geen problemen. Ben benieuwd naar het oordeel van de fysio. Misschien blijft het alleen bij het lopen en moet ik even pas op de plaats maken. Maar kijken wat de diagnose van de fysio is. Wel lekker getraind op de fiets. Ik begin heel langzaam te geloven in de vooruitgang en dus de verbetering van mijn tijd op de fiets tijdens de triathlon.

Donderdag 6 mei

Vandaag naar de fysio om uitsluitsel te krijgen over de mogelijke blessure. Ik heb overigens helemaal geen reactie gehad na de fietstraining. Het onderzoek van de fysio levert alleen de informatie op dat ik inderdaad iets moet hebben gehad want er was sprake van een lichte zwelling in de spieren achter in het linkerbeen. Naar alle waarschijnlijkheid een reactie gehad als gevolg van overbelasting, veel verder komt de fysio niet. Advies is, kijkt het even aan en train desnoods even iets minder op duur. M.a.w. train even korter dan het schema voorschrijft.

De geplande looptraining laat ik voor vandaag dan ook maar lopen. Ik pak de rust maar even mee.

Vrijdag 7 mei

Voor vandaag staat een looptraining op het schema van 1 1/2 uur. Ik ga de training maar gewoon doen om te bepalen of de blessure er nog is of dat de reactie van maandag en dinsdag het hoogte punt is geweest. De duurlooptraining gaat goed en zoals maandag tijdens de training geen problemen ondervonden. Ook na de looptraining is geen reactie te bespeuren en het lijkt erop dat de blessure minder ernstig is dan aanvankelijk gedacht. Gelukkig maar want het komt op een bijzonder slecht moment in de voorbereiding.

Zaterdag 8 mei

In de vroege ochtend wilde ik de looptraining van donderdag maar gaan doen. Al direct bij het begin merk ik al wel dat het duurtempo in de training niet zal worden gehaald. Ik heb last van mijn beenspieren na de training van gistermiddag. Ik ben natuurlijk nog lang niet hersteld en dat merk ik vooral aan mijn achillespezen zowel links als rechts. Ik laat het deel van duurtempo 3 uit de training. I.p.v. 70 minuten train ik slechts 60 minuten want ik moet vandaag ook nog een fietstraining doen.

Net als gisteren regende het weer vandaag. Het is al de hele week slecht weer want het is koud en nat. Gelukkig wordt het later op de dag droog maar het blijft erg fris. Ik besluit de fietstraining op de mountainbike te doen en maak een mooie tocht door de natuur in en om mijn woonplaats. Bij thuiskomst valt het me op dat mede hierdoor de twee uur zijn omgevlogen. Ik heb lekker getraind en op de bike is het toch iets lastiger trainen, althans het is veel zwaarder om snelheid te houden.

De zwemtraining is het laatste op het programma voor vandaag. Ik besluit in het zwembad een baantje lager te gaan trainen omdat het beste er al een beetje af is. Ik ben moe van het trainen en het weinige slapen van de afgelopen week. Ik zwem wel nagenoeg de hele training op kop gezwommen dus echt rustig trainen kan ik het ook weer niet noemen. Wel lekker getraind en ik moet zeggen als Amy training geeft zijn het ook meestal leuke trainingen met veel afwisseling. Toch weer 2.500 meter getraind.

Morgen nog één training en dan zit het erop deze week. Gelukkig is de lichte blessure en lijkt het ergste leed al weer geleden. Ik merk wel aan het einde van de dag dat mijn achillespees iets geprikkeld is en dat met name bij het strekken links iets minder soepel is.

Zondag 9 mei

Moederdag, vandaag. De laatste jaren bij ons thuis traditioneel iets emotioneler. Het verlies van mijn schoonmoeder maakt op dit soort dagen het gemis bij mijn vrouw groot. Meestal betekend dat op eieren lopen en het feit dat ik dan moet trainen maakt het er niet makkelijker op. Haar vurige wens is dat ik volgend jaar niet ga trainen voor de hele triathlon. Daar kan ik haar in ieder geval al gerust stellen want hoe moeilijk het ook is, dat ga ik volgend jaar niet doen. Dit jaar weer de hele en volgend jaar ook eens andere doelen stellen. Ik had al besloten om volgend jaar weer eens te gaan trainen voor de marathon van Rotterdam. Dat wordt mijn hoofddoel voor volgend jaar en dan de rest van het seizoen aanvullen met kleinere wedstrijdjes. Ik merk zelfs ook wel dat het heel veel kost, iedere keer weer trainen. Alles staat in het teken van en alles moet daarvoor wijken. Voor mijn gezin is dat extra zwaar en dat realiseer ik mezelf ook wel.

Ik zou aanvankelijk in de ochtend de koppeltraining doen maar het leek mij verstandiger om dit te verplaatsen naar de middag. Daarom deed ik de koppeltraining aan het einde van de middag. Ik zag er tegen op omdat het zo'n gedoe leek op de fiets, lopen en dan weer op de fiets enz. Uiteindelijk viel het reuze mee en was het eigenlijk best wel een leuke training. Ik heb gelukkig weinig moeite met de wissel van fietsen naar lopen.

Fietstraining
1e training
150' op dt1/2 met iedere 15', 5' tandje bijschakelen.

2e training
120' duurtraining met aan het einde 10 x 1' op dt3.

Koppeltraining
25' fietsen en 15'duurloop op dt1
25' fietsen en 15'duurloop op dt2
25' fietsen en 15'duurloop op dt3

Looptraining
1e training
pyramideloop
3'-5-7'-9'-7-5'-3' op dt 3
15' in- en uitlopen

2e training
90' duurlooptraining

3e training
30' op dt1
20'op d2
10' uitlopen

Zwemtraining
1e training
400 meter inzwemmen
4 x 100 meter andere slag dan borst (iedere 4e baan wel borst)
8 x 50 meter (2x borts, 2x rug, 2x school en 2x eigen keuze)
50 meter actieve rust (samengestelde rugslag)
2 x 100 meter wisselslag
450 meter uitzwemmen
totaal getraind 2.100 meter

2e training
geen training i.v.m. bevrijdingsdag

3e training
150 meter inzwemmen
3 x 150 meter (1e 150 m. rustig, 2e 150 m. normaal en 3e 150 m. snel)
3 x 100 meter (1e 100 m. rustig, 2e 100 m. normaal en 3e 100 m. snel)
3 x 50 meter (1e 50 m. rustig, 2e 50 m. normaal en 3e 50 m. snel)
50 meter schoolslag
3 x 100 meter(1e 100 1e 2 banen snel, 2e 100 2e en 3e baan snel, 3e 100 laatste twee)
5 x 50 meter (steeds zelfde tempo)
5 x 100 meter (steeds zelfde tempo)
5 x 25 meter (steeds zelfde tempo waarbij we de laatste niet meer af konden maken)
totaal getraind 2.550 meter

Geen opmerkingen: