maandag 17 mei 2010

Week 20 2010

Maandag 17 mei

Gisteravond laat een reactie van Jur gehad. Hij gaat vandaag mijn schema maken en geeft mij twee keuzes voor vandaag. Namelijk een rustdag of lekker 90 minuten de benen los fietsen. Ik kies voor het laatste maar het is niet echt los fietsen want er staat weer eens een harde wind. Uiteindelijk fiets ik 100 minuten i.p.v. 90. Wel weer een fietstraining achter de rug waarbij ik toch weer constateer dat ik geen sterke fietser ben. Het lukt mij op sommige stukken niet om boven de 30 kilometer p.u. uit te komen.

Dinsdag 18 mei

Een rustdag vanwege allerlei verplichtingen.

Woensdag 19 mei

Vandaag ietsje eerder naar huis gegaan vanwege de zwemtraining. Nu kon ik gelukkig op de fiets naar de training. Het was niet echt druk want we zwommen dit keer maar met z'n vieren in de baan. Het was een training waarin we met hoge snelheden moesten zwemmen maar waar we ook redelijke lange pauzes hadden tussendoor. Ik kon het tempo heel goed bijhouden en da's wel eens anders geweest de laatste weken. Die extra vrije dagen hebben mij goed gedaan. Ik hoop wel de komende weken in ieder geval drie keer te kunnen trainen. Het kan in ieder geval tot de derde week in juni en dan wordt het weer twee keer. Dan wil ik ook al weer een aantal keren buiten hebben getraind.

Vooraf aan het beschrijven van mijn belevenissen, nog even gecontroleerd of al een trainingsschema heb gehad. Dus niet en daarom nog maar even een sms gestuurd.

Donderdag 20 mei

Ik moest volgens het trainingsschema een fietstraining van 120 minuten doen. Een hele pittige training met daarin 6 x 10 minuten op duurtempo 3. In het kort het erop neer, rammen, rammen en nog eens rammen. Ik vind dit soort trainingen zo ongelofelijk zwaar want ik moet eigenlijk volle bak rijden om enigszins in de buurt te komen van die hartslagzone. Ik was dan ook kapot toen ik thuis kwam na de training en had zelfs wat pijnlijke benen.

Het is de afgelopen dagen droog en zonnig weer. Op zich heerlijk als het droog is maar het enige nadeel is dat het zo hard blijft waaien. Al weken komt de wind uit de noordhoek en lijkt voorlopig ook niet uit die hoek weg te gaan.

Vrijdag 21 mei

De tweede fietstraining van deze week voor vandaag op het programma. Na de pittige training van gisteren kon ik vandaag iets rustiger trainen. Maximale hartslagzone voor deze training was duurtempo 2. Al met al was het ook een pittige training omdat ik een uur op duurtempo 2 moest trainen. Nagenoeg een uur lang tegen de wind inbeuken. Maar wel lekker gefietst vooral als je merkt dat je steeds een beetje sterker wordt.

Kennis genomen van het feit dat het nieuwe album van Faithless weer van ongekend hoog niveau is. Dus maar even binnen gehaald en de recensies waren niet overdreven, het album is gewoon ouderwets goed. Dat wordt de komende dagen intensief genieten als ik 'm ga beluisteren.

Zaterdag 22 mei

Normaal ben ik op de zaterdag al heel vroeg op, want mijn kids doen dan hun zwemtraining. Maar vanmorgen had ik me verslapen, iets wat me bijna nooit overkomt. Een rare gewaarwording als je bijna 2 uur later wakker wordt.

Het is ook even wennen als je normaal voor 9 uur de looptraining al hebt gedaan. Ik ging nu om 11.00 uur de deur uit en moest 80 minuten trainen. Het werden er uiteindelijk 90 want de route was langer dan ik had verwacht. Het was de eerste looptraining voor deze week en dat was te merken ook. Ik kon weer eens geen tempo houden en moest voortdurend op mijn hartslagmeter kijken om in mijn hartslagzone te blijven. Na de looptraining merkte ik dat beide hamstrings iet wat pijnlijk aan voelden.

Als laatste de zwemtraining ter afsluiting van de zaterdag. Een pittige training met langere series in oplopende tempo's. Na de training toch wel weer een voldaan gevoel overgehouden en toch weer 2.700 meter getraind. Ik ben benieuwd hoeveel kilometers ik getraind zal hebben aan het einde van het jaar.

Ik merk wel dat ik langzaam een goed gevoel begin te krijgen en dat de trainingen effect beginnen te krijgen. Ik denk dat ik in vorm begin te raken.

Zondag 23 mei

1e pinksterdag, deze dag begint met echt heerlijk weer. Ik loop 's ochtends met de hond buiten en ervaar de warmte al. Dat wordt lekker met trainen, warme omstandigheden. Echt voor het eerst dit jaar dat het zomers aan doet want ook de wind is er nauwelijks.

Ik moet een koppeltraining doen vandaag en als ik om 12.00 uur de deur uit ga, is het nog steeds top weer. Het is wel ietsje harder gaan waaien en tijdens de fietstocht ook nog eens aan het draaien. Het fietsen gaat goed en ik moet zelfs een stukje door Lelystad rijden om niet te vroeg terug te zijn. De wissel van fiets naar lopen hoeft niet in een top tijd want het is maar trainen. Ik probeer wel altijd z.s.m. te wisselen en ik ben dan ook binnen een paar minuten weg. Het lopen kost me meer moeite en het duurt zeker tot 25 minuten voordat ik mijn ritme begin te vinden. Daarmee realiseer ik me wel dat het niet onverstandig is om dit te blijven trainen.

Na de training ga ik even rekken en dat gaat niet goed. Tenminste na het rekken heb ik een knallende pijn aan mijn rechterheup. Zo erg dat ik eigenlijk niet echt goed kan lopen zonder pijn en zelfs zitten gaat niet lekker. Maar kijken hoe dat morgen uitpakt na een nacht slapen. Ik ben waarschijnlijk te onvoorzichtig geweest tijdens de rekoefeningen. Daar hou ik het voor nu maar even op.

Fietstraining
1e training
90' duurtraining

2e training
120' minuten duurtraining
met daarin 6 x 10' op dt3

3e training
120' duurtraining
met 30'dt1, 60'dt2, 30'dt1

Koppeltraining
Fietsen: 90' climax (30' dt1, 30' dt2, 30' dt3)
Lopen: 40' dt2 + 10' dt1

Looptraining
1e training
10' op dt1
40' op dt2
8'-6-4'-2' op dt3, r = 1' op dt0
10' op dt1
(10' uitlopen)

Zwemtraining
1e training
geskipped wegens verplichtingen

2e training
350 meter inzwemmen
11 x 50 meter (steigerung met aan het eind sprint) r = 20"
100 meter schoolslag
10 x 100 meter (op 95% van je km tijd) r = 30"
4 x 50 meter (school, rug, armen en benen) r = 10"
7 x 50 meter hoog tempo r = 20"
150 meter uitzwemmen
totaal getraind 2.700 meter

3e training
450 meter inzwemmen
6 x 100 meter normaal tempo, r = 15"
100 meter (afwisselend school, rug)
6 x 75 meter iets hoger tempo dan normaal, r = 15"
100 meter (afwisselend school, rug)
6 x 50 meter hoog tempo, r = 15"
100 meter (afwisselend school, rug)
6 x 25 meter hoog tempo, r = 15"
100 meter (afwisselend school, rug)
200 meter armen (adem halen steeds een slag meer)
150 meter uitzwemmen
totaal getraind 2.700 meter

Geen opmerkingen: