zondag 25 mei 2008

Week 21

In mijn agenda heb ik (aflopend) het aantal weken tot aan de triathlon genummerd. Het zijn nog 14 weken te gaan tot de triathlon. Vier maanden trainen, trainen en nog eens trainen. Het lijkt alsof ik er geen zin in heb maar dat is niet zo. Ik ervaar wel dat het leven alleen nog maar bestaat uit werken en trainen en dat er eigenlijk nauwelijks tijd overblijft voor andere zaken. Toevallig had ik het er met Arie Robbemond ook afgelopen zondag over. Hij had zelf zoiets van “niet ieder jaar een hele triathlon” want er zijn ook andere zaken in het leven. Voor sommige triatleten is dat weer vreemd want zij gaan er vanuit dat je er een jaarlijks terugkerend ritueel van maakt. Er zijn inderdaad andere zaken in het leven dus voor alsnog voor mij dit jaar de hele maar volgend jaar niet. Ik heb trouwens andere sportieve plannen voor volgend jaar. Maar voor het zover is, focus ik mezelf helemaal op dit jaar.

Deze week heb ik de klassieke fout gemaakt om onvoldoende rust te nemen. Op mijn rustdag was ik op de fiets naar Lelystad gegaan om een bezoek aan mijn moeder te brengen. Zij lag in het ziekenhuis vanwege een operatie. Vervolgens heb ik het gewone programma afgewerkt en daarnaast ook nog eens mijn vorige buurtjes geholpen met bestraten van hun tuin.

Deze week stond een halve marathon op het programma. Toevallig organiseert mijn triathlonvereniging de Buitenmere marathon. Je hebt dan de mogelijkheid om vier afstanden te lopen. Van een kwart marathon ( 10,5 km) tot de hele marathon. Ik wilde dit jaar een keer meedoen en na overleg met Juriaan, definitief de knoop doorgehakt. Het was slechts een testloop en dus de tijd was niet van belang. Ik moest in duurtempo 3 gaan lopen. De eerste ronde heb ik steeds met een te hoge hartfrequentie gelopen. In de tweede ronde heb ik het tempo aangepast en kreeg het eindelijk voor elkaar dat ik met de juiste hartfrequentie ging lopen. Na de loop kreeg ik een enorme terugslag en bemerkte toen pas dat ik deze week echt teveel heb gedaan. Ik had trouwens ook niet echt lekker gelopen.

Deze week werd afgesloten met de fietstraining en deze was dit keer 3 uur in duurtempo 1. En weer een week afgerond met dit keer acht trainingen i.p.v. zeven. Voor volgend week staat ook weer het nodige op het programma.

Fietstraining
1e training
1 x 1 uur duurtempo 1
2e training
1 x 3 uur duurtempo 1

Zwemtraining
1e training
Inzwemmen 10 banen
5 x 250 meter
1e serie 250 meter op 80 % van je kilometer tijd
2e serie 250 meter, 200 op 80% van je kilometer tijd en 50 meter op 100% van je km tijd
3e serie 250 meter, 150 op 80% van je kilometer tijd en 100 meter op je km tijd
4e serie 250 meter, 100 op 80% van je kilometer tijd en 150 meter op je km tijd
5e serie 250 meter, 50 op 80% van je kilometer tijd en 200 meter op je km tijd
rust tussen iedere serie 1 minuut

50 meter schoolslag

5 x 100 meter op 90% van je kilometertijd
rust tussen iedere serie 30 seconden

100 meter hele slag

3 x 50 meter
1e serie 50 meter hele slag
2e serie 50 hele armen
3e serie 50 meter benen

2e training
Vanwege de halve marathon heb ik ’s ochtends meegetraind met de Watervrienden. Een pittige training met veel alleen benen en dat ben ik niet gewend. Ook werd er veel aandacht besteed aan techniek en daar heb ik heel veel
Totaal gezwommen 2.000 meter

Looptraining
1e training
10 minuten in- en uitlopen
9 x 3.30 minuten dt3
rust tussen iedere serie 1.30 minuten

2e training
15 in- en uitlopen
15 x 1.30 minuten dt 3
rust tussen iedere serie 1 minuut

3e training
Kwam te vervallen vanwege de halve marathon.

Geen opmerkingen: