maandag 5 mei 2008

Week 18

Deze week heb ik wat extra dagen vrij genomen. Vanwege Koninginnedag, Hemelvaart en de aansluitende vrijdag (verplicht verlof), had ik maar besloten om de maandag en de dinsdag er bij te nemen. Extra vrij betekend in ieder geval meer tijd om bij te tanken en ik heb gemerkt dat ik dat wel nodig heb. Het langer kunnen slapen (i.p.v. 5.00 uur eruit of om 7.00-7.30 uur eruit) scheelt aanzienlijk.

Op maandag voelde ik me niet helemaal lekker. Het begon met pijn in mijn keel en later op de dag kwam daar nog wat spierpijn bij. In de avond kreeg ik het afwisselend dan weer heel warm en dan weer heel koud. De eerste ziekteaanval heb ik gelukkig kunnen afwenden, dus kon ik de volgende dag gewoon de geplande looptraining door laten gaan. Van Jan de Wolde hoorde ik ook al wel eens verhalen over het gevecht tegen het ziek worden tijdens de trainingsperiode.

De zwemtraining op woensdag ging niet door vanwege Koninginnedag. Ik had voor die dag al het nodige schilderwerk ingepland dus kwam het wel goed uit dat de training niet door ging. Je kunt dan op je gemak aan de slag zonder maar steeds weer te moeten denken, is het al tijd om weg te gaan. De trainingen op de dagen erna heb ik wel gewoon kunnen volbrengen omdat ik het schilderwerk zo had ingepland dat het trainingen er goed op aansloot.

De looptrainingen gaan heel lekker. Ik krijg het ritme steeds beter te pakken en zie welk effect het juiste ritme op het lopen heeft.

De zwemtraining van zaterdag was de eerste voor deze week. Ik heb lekker gezwommen maar ik moest voor mijn gevoel heel hard werken. Ik blijf sinds ik terug ben van de afwezigheid door de verhuizing, gemengde gevoelens houden over het zwemmen. Misschien heeft die afwezigheid van ruim drie weken mij inderdaad helemaal uit het zwemritme gehaald. Ik kijk trouwens al wel weer stiekem naar het buitenwater want ik wil voor de twee kwart triathlons wel een aantal keren buiten hebben gezwommen. De temperatuur van het buitenwater zal wel snel omhoog gaan met de goede weersomstandigheden deze week.

De week werd zoals gebruikelijk afgesloten met een fietstraining. Deze fietstraining was een vreemdsoortige training. Ik heb het idee gehad dat ik toch wel driekwart van de tocht tegen de wind in heb moeten fietsen. Je weet nooit exact hoe hard het waait maar ik vond dat er zondag een aardig windje stond in de polder.
Eenmaal thuisgekomen merkte ik eigenlijk al vrij snel dat ik behoorlijk moe was van de training. Zo moe dat ik zelf even in slaap was gevallen op de bank. Ik heb ook de rest van de dag dat vermoeide gevoel niet meer van me af kunnen schudden. Ik ben benieuwd wat hier de reden van is geweest maar vooral dat ik dit niet weer heb na een fietstraining.

Ik ben soms onzeker over hetgeen ik kan. Nu het met het zwemmen ietsje minder gaat, twijfel ik weer over het zwemmen. Als ik constateer dat ik van een fietstraining zo moe ben, twijfel ik weer of ik na het fietsen nog wel voldoende over heb om het afsluitende onderdeel (het lopen) te kunnen volbrengen. Die onzekerheid zal er wel bij horen. Gelukkig maakt het me niet zo onzeker dat ik ga twijfelen over mijn voorgenomen deelname.

Op naar week 19 en nog 16 weken te gaan tot aan de triathlon.

Fietstraining
1e training
15 minuten dt 1
20 minuten dt 2
15 minuten dt 1

2e training
2 uur en 15 minuten dt 2

Zwemtraining
16 banen in zwemmen
5 series van 250 meter lekker tempo en 100 meter snel met pauze van 30 seconden
50 meter schoolslag
100 meter rug
3 x 100 meter, iedere volgende 100 meter 2 seconden sneller
2 banen uitzwemmen
Totaal gezwommen 2.400 meter

Looptraining
1e training
15 in- uit lopen
12 * 1.30 minuten dt 3
rust 1 minuut

2e training
10 in- uit lopen
8 * 3.30 minuten dt 3
rust 2.00 minuten

3e training
10 in- uitlopen
18 * 40 seconden dt 3
rust 1 minuut

Geen opmerkingen: