maandag 19 november 2012

Week 46 2012

Gisteravond weer het schema voor komende twee weken gekregen. De eerste week is weer pittig en de tweede week is rustig. Dit i.v.m. het oog op de Westrandwegrun op 24 november 2012. Een unieke gelegenheid om op een nieuw stuk snelweg te rennen voordat deze in gebruik gaat worden genomen.

Maandag was een rustdag en dat was wel lekker. Even tijd voor andere dingen zoals bijvoorbeeld iets langer doorwerken. Maar ook de fysio stond gepland voor deze dag. Ik had weer last van mijn knie dus kwam het mooi uit dat ik de afspraak had.

Dinsdag, een intervaltraining met afsluitend een lang stuk uitlopen. Een pittige training die mij weer wat inzicht gaf over het peil waarop ik dit moment sta. De training ging eigenlijk best redelijk en was best snel voorbij. Het laatste stuk uitlopen duurde verhoudingsgewijs het langst. Ik moest de 10 kilometer vol maken.
In de avond naar de zwemtraining en vooraf had ik niet zo heel veel zin om te gaan. Maar als je eenmaal aan het trainen bent is dat gevoel ook snel weer weg. Wel lekker gezwommen overigens.

Voor woensdag stond ik ingepland om de zwemtraining te verzorgen. Ik had al een training uitgedokterd maar op het laatste moment besloten die om te gooien. Ik vond het een gevarieerd training en ik hoop dat anderen daar ook zo over denken. Het blijft lastig steeds een andere training te bedenken en die ook niet op die van de voorganger lijkt.

Op donderdag stond er weer een intervaltraining gepland. Tien minuten inlopen en vervolgens knallen over een afstand van 8 kilometer. Nou, het ging niet helemaal lekker. Mijn Hf kwam niet hoger dan 136 tijdens het knallen en het lukte ook niet om nog verder te versnellen. Een ding blijft, ik heb m'n best gedaan.
Je hebt wel eens van die trainingen dat je gewoon niet sneller gaat. Of je dan te moe bent, ik weet het niet.
Het viel me overigens op dat het toch wel behoorlijk fris was tijdens het lopen. Een shirt en daarover een loopshirt met korte mouwen lijkt te koud te zijn. In ene als het dan ook kouder wordt dan is het verschil groot. Ik kon met moeite warm worden en blijven.

Vrijdag een rustdag, die ook maar heb genomen. Je moet toch eens een keertje bijtanken want voor morgen en overmorgen staan er weer trainingen gepland. Enne, het is nog ietsje kouder dan gisteren. Voor het eerst overweeg ik om mijn binnenvoering van mijn jas te gaan opzoeken en te plaatsen. Tja, het is tenslotte ook al half november. In de avond had ik een etentje van mijn vereniging als bedankje voor het feit dat je een bijdrage levert als vrijwilliger aan de vereniging. Het was beregezellig en ik heb een hoop lol gehad. Een opmerking aan het begin van de avond triggerde mij heel erg en heeft me aan het denken gezet.

Zaterdag stond ingepland voor een fietstraining maar vanwege de kou heb ik de looptraining gedaan. Als je zo weinig hebt gefietst de laatste maanden dan vind ik de kou lastig. Ik moet dan alweer opbouwen en dan de kou erbij. Dus de trainingen omgewisseld en daarom vandaag de lange duurtraining. Wel weer eentje met een opdracht er in verwerkt. Zeven keer 5 minuten op wedstrijdtempo gevolgd door een halve minuut rust en aansluitend 5 minuten rustig duurtempo. Wederom een pittige training omdat die tempo wisselingen best lastig zijn. Maar ondanks ik geen zin toen ik de deur uitging, heb ik lekker getraind want ik kon tijdens de wedstrijdtempo momenten steeds met een Hf van 145 blijven lopen. Eenmaal bezig gaf de training me toch een goed gevoel. Als ik dat afzet tegen de training van donderdag was ik toen vermoedelijk toch vermoeider dan ik dacht.
Ik moest op zaterdag ook zwemtraining geven en dan zwem ikzelf altijd het eerste uur bij de jeugd mee. Schijnbaar had de trainer daar al aangegeven dat ze een kilometer test zouden gaan doen. Dus niets vermoedend aankomen lopen om te horen dat ik een kilometer test moest gaan doen. Op zich niet erg want dan kun je meten waar je staat. Ik zwom een tijd van 16.52 en daar was ik niet geheel ontevreden mee. Zeker als je bedenkt dat ik feitelijk pas een week of drie weer serieus aan het trainen. Aansluitend nog wat techniek gedaan en een steigerung over een lengte van driehonderd meter. Een hele leuke opdracht om dat je heel langzaam moet beginnen.

Het was de bedoeling om zondag een fietstraining te gaan doen. Eentje van rond de 40 kilometer maar bij het opstaan merkte dat ik toch wel wat last van mijn knie had en daarom besloten niet te gaan trainen op de fiets. Ik heb tijd zat en een beetje extra rust is misschien voor het herstel beter. En daardoor kwam er ook een einde aan de trainingsweek.

Trainingsschema week 46

Looptraining
1e training
10' inlopen
4 x 5' op wt, r1=1', r2=2',  r3=2'
30' uitlopen
totale afstand 10 kilometer

2e training
10' inlopen
vervolgens 35 knallen
totale afstand 8 kilometer

3e training
10' inlopen
7 x (5' wt - 1/2 m rust - 5' dt)
10' uitlopen
totale afstand 17,5 kilometer

Zwemtraining
1e training
200 meter inzwemmen
3 x 200 meter (hele slag, armen en benen) r = 30"
4 x 50 meter (borst, rug, school, borst) r = 30"
10 x 50 meter hoog tempo r = 30"
150 meter borst rustig tempo
2 x 150 meter (armen, hele slag) r = 30"
50 meter school
200 meter borst
totaal 2.300 meter gezwommen

 

Geen opmerkingen: