dinsdag 3 januari 2012

Week 1 2012

De eerste week van 2012 begint niet zoals ik had gehoopt. Een hele vervelende blessure als gevolg van een misstap tijdens het uitlaten van de honden. Mijn geduld wordt weer helemaal op de proef gesteld. Mijn sportieve ambities krijgen weer eens een ongewenste opdonder terwijl ik de laatste weken van het jaar zo goed bezig was.

Ik wil dit jaar in ieder geval weer proberen wekelijks mijn blog bij te houden en te schrijven over mijn trainingen, wedstrijden en mijn emoties bij dit alles. Het afgelopen jaar was een heftig jaar, althans zo heb ik het beleefd. Ik hoop dat het dit jaar allemaal iets rustiger wordt en dat ik meer ruimte zal hebben voor mijn leven naast het trainen. Ik heb wel mijn doelen bijgesteld na de afgelopen Classic Long Distance in september. Daar heb ik niet helemaal de prestatie neergezet waar ik op had gehoopt. Hier zijn meerdere redenen voor aan te wijzen. Deels komt dit door de weersomstandigheden, deels door mijn persoonlijke welzijn en deels door te hoge ambities. Kortom, ik heb het jaar niet helemaal geleefd zoals ik ander jaren wel deed.

Voor dit jaar heb ik mijn doelstellingen absoluut bijgesteld en ga daarom ook op een iets andere manier mijn trainingen doen. Dus niet zo zeer met de gedachte van tijdverbeteren in mijn achterhoofd trainen maar meer met de gedachte van genieten van de traininegn en wedstrijden. Ik wil in de trainingen ook meer aandachten hebben voor het langere duurwerk. Met name het fris van de fiets afkomen is iets waar ik aan wil werken. Dus op de fiets langere duurtrainingen doen en proberen in het seizoen één keer in de week op de fiets naar mijn werk. Is in dat geval toch mooi rond de 100 kilometer in totaal extra. Vooralsnog is de vrijdag daar voor ingepland. Daarnaast wil ik vooral goed letten op mijn voeding en het snoepen echt aan banden te gaan leggen. Vooral dat laatste deed ik het laatste jaar veel te veel. Maar ik denk ook dat ik gewoonweg teveel at en vooral teveel koolhydraten. Ik moet wat meer aandacht hebben voor het nuttigen van voldoende eiwitten. En het drinken van water is het laatste jaar aan de magere kant geweest. Dus de afvalstoffen werden onvoldoende afgevoerd. Kortom heel veel attentiepunten voor het komende jaar. Ook rust is belangrijk en daar zal ik van tijd tot tijd ook voldoende aandacht voor moeten hebben. Ik hoop voldoende geestelijke rust te krijgen dit jaar.

Deze week moest ik ook weer een training verzorgen. Ik vind het nog steeds lastig om met enige overtuiging mijn training uit te dragen. Wat ik ook nog moeten leren of mijn trainingen in de periode van het jaar wel voldoende bijdragen in een goede opbouw van het seizoen.

Het begin van de week was dramatisch als het om het weer gaat. Met name dinsdag was vreselijk, harde storm en hele grote hoeveelheden regen. Het is zeker zacht voor de tijd van het jaar en vandaar ook dit type weer. Om te trainen geen pretje maar ik kon de eerste dagen toch nog niet trainen.

De eerste looptraining van het nieuwe jaar heb ik pas op vrijdag gedaan. Een duurloopje om te testen of mijn voet het hield. Gelukkig geen last gehad tijdens en na de training. Op zaterdagochtend een tweede korte duurloop gedaan maar daar had ik wel weer iets meer last van mijn voet. Zelfs op zondag had ik last van mijn voet. Toch nog even rustig aan doen de komende dagen.

Één fietstraining gedaan op zaterdag en helaas niet helemaal droog overgekomen. Maar dat weet je als er sprake is van zo'n soort winter.

Deze week in ieder geval 5.500 meter gezwommen.

Trainingsschema week 1

Fietsen
1e training
90' duurtraining

Lopen
1e training
60' crossduurlooptraining

2e training
60' duurtraining

Zwemmen
1e training
400 meter inzwemmen
5 x 100 m. techniek, r=20" (1e 100 meter slepen, 2e 100 meter bijleggen, 3e 100 meter oksel aantikken,
4e meter heen linkerarm, terug rechterarm en 5e 100 meter zwaaien)
250 meter BC iedere derde baan hoog tempo
10 x 100 meter BC, r=20" (iedere 1'50" starten)
2x 50 meter school, r=20"
2 x 150 meter BC, r=20", (1e kilometertijd, 2e duurtempo 80% kmtijd)
4 x 50 meter BC, 1e en 3e hoog tempo, 2e en 4e duurtempo 80% kmtijd) r=20"
uitzwemmen 150 meter
totaal gezwommen 2.900 meter

2e training
200 meter inzwemmen
300 meter(iedere 50 meter andere slag)
piramide (50-100-150-200-250-200-150-100-50 meter) per 50 meter 10" rust
3 x 100 meter (slepen, bijleggen, 50 armen en 50 benen) r=20"
2 x 250 meter (1e 250= 50 rustig, sneller, snelst, rustig, snel, 2e 250=50 snelst, sneller, rustig, snelst, sneller)
uitzwemmen 50 meter
totaal gezwommen 2.600 meter

Geen opmerkingen: