dinsdag 24 mei 2011

Week 21 2011

Wedstrijdverslag Nieuwkoop

Deze week heb ik alleen ter voorbereiding op de triathlon van Nieuwkoop een tweetal zwemtrainingen bezocht. Doordat ik halverwege de week snipverkouden werd en ook het gevoel dat ik tegen een griepje aan zat heb ik een geplande loop- en fietstraining laten schieten.

Gelukkig was ik zaterdag helder van geest want ik wil nog wel eens wat vergeten als ik een triathlonwedstrijd heb. Dus alles ingepakt en niets vergeten.
Zondagmorgen bijtijds op pad om in ieder geval op tijd in Nieuwkoop aan te komen. Het was namelijk de eerste keer en dan is alles nieuw en onbekend. Ik heb toch altijd wel last van wedstrijdspanning dus dan ben ik niet op mijn sterkst. Gelukkig ging de reis er naar toe goed en kon ik op een rustig plek parkeren. Op mijn gemak alles uitgeladen en op weg gegaan naar het evenemententerrein om me te melden. Onderweg was ik al mensen van TVA tegengekomen en in de tent op het evenemententerrein was dat niet anders. Er waren er dit keer veel van TVA die meededen in Nieuwkoop. Het weer was enigszins redelijk en gelukkig was het droog.
Het was wel aan de frisse kant en bij de start in de jachthaven was dat goed te merken. Een collega van mijn werk was ook komen kijken en de getoonde belangstelling waarder ik altijd. Nadat ik alle spullen op de juiste plekken had ingeleverd, op weg naar de jachthaven waar de wedstrijd met het zwemonderdeel zou beginnen. De Nieuwkoopse plassen kenmerken zich niet door schoon water. Ik had al wel gehoord dat het water koud zou zijn, dat was namelijk de ervaringen van de meeste deelnemers. Ze hadden niet overdreven, het water was steenkoud. En zelfs een groot contrast met het Gooimeer waar het water voor mijn gevoel warmer was.

Ik had me voor de wedstrijd al voorgenomen om achter in de groep te gaan zitten bij de start om de drukte te ontlopen. Na het startschot goed weggegaan en geen last van de meute gehad. Doordat een lijn in het water niet was aangebracht verliep het zwemmen iets chaotischer dan men had verwacht. Ik heb toch wel het idee dat ik meer meters heb gemaakt dan de bedoeling was. Ondanks de m.i. teleurstellende tijd van 56.06 minuten ging het zwemmen verder heel goed. Uit het water en naar de fiets lopen ging ook goed maar eenmaal bij de fiets kreeg ik behoorlijke last van evenwichtsstoornis. Ik moest me vasthouden aan de reling waar mijn fiets aan hing anders zou ik zo omvallen. Ik ben even rustig gaan zitten en op mijn gemak gewisseld van kleding. Ik had toch niet kunnen fietsen met die evenwichtsstoornis. Toen ik klaar was waren de problemen voorbij en kon ik aan het fietsen beginnen.

Er stond een harde wind en die had ik ook gelijk tegen. Het eerste rondje was heel erg wennen aan de harde wind en aan het parcours. De onbekendheid met het parcours maakt mij altijd iets voorzichtiger. Het tweede en derde rondje gingen goed en ik kon voor mijn gevoel redelijk tegen de fiets opboksen. Uiteindelijk heb ik gemiddeld 31 kilometer per uur kunnen halen en was 5 minuten sneller dan ik vooraf had berekend. De wind was lastig en op sommige stukken van het parcours moest je gewoon tegen de wind aanliggen. Bij het binnenrijden van Nieuwkoop was ik het ook wel een beetje zat en kon ik gelukkig vrij snel daarna wisselen van fiets naar lopen. Ook hier kwam de onbekendheid naar voren waar ik wist niet helemaal waar ik mijn schoenen kon halen.

Schoenen aan en op weg voor het eerste rondje. Ik werd al vrij snel ingehaald door degenen die ik kort voor Nieuwkoop had ingehaald op de fiets. Ik wilde toch wat gas terug nemen en besloot met een hartslagfrequentie van rond de 140 lopen. Dat ging de eerste twee rondjes ook heel goed en dat gaf me het gevoel dat ik op zo'n manier ook wel 42 kilometer in dat tempo kon blijven volhouden. Goed om te weten voor de hele straks. Maar helaas kwam aan dat goede gevoel in het 3e rondje een einde. Een hongerklap maakte een einde aan dat goede gevoel. De laatste twee rondjes gingen in ruim drie minuten langzamer dan de eerste twee rondjes. Uiteindelijk kwam in een tijd van 5 uur 26 minuten en 46 seconden over de streep.

Vooraf had ik een tijd van 5 uur 20 minuten berekend en daar zat ik dus 6 minuten boven. Het lopen is daar de oorzaak van als gevolg van de hongerklap. Al met al ben ik toch wel tevreden met mijn prestatie. Althans na de analyse van de wedstrijd want dan komen allerlei oorzaken voorbij waar je na de wedstrijd niet zo aan denkt.

Geen opmerkingen: