woensdag 7 april 2010

Week 14 2010

Maandag 5 april

Ik moest een fietstraining inhalen want die had ik gisteren doorgeschoven omdat ik geen tijd. Er stond een stevig windje maar ik wilde toch proberen om te trainen op het buitenblad voor. Na 70 minuten ploeteren tegen de wind zakte de snelheid op het laatst terug naar 22 kilometer. Eenmaal met de wind in de rug liep de teller snel op naar een snelheid van rond 47 kilometer. Na 120 minuten trainen kwam ik met een voldaan gevoel thuis.

Dinsdag 6 april

Ik had twee trainingen gepland voor vandaag, namelijk een loop- en een zwemtraining. Qua looptraining had ik maar besloten om de training op het schema voor donderdag naar voren te halen want ik had zo'n vermoeden dat ik na gisteren wel eens niet lekker zou kunnen gaan trainen. Ik merkte inderdaad tijdens de training dat het niet echt lekker ging. Ik kon niet in duurtempo 3 komen ondanks ik het idee had dat ik redelijk tempo liep. Soms heb je van die dagen dat het niet helemaal gaat zoals je wil.

De zwemtraining daarentegen ging wel lekker. Ik had van tevoren wel besloten om gewoon lekker rustig te trainen en heb me daar ook aangehouden. Al met al 2.600 meter getraind.

Woensdag 7 april

Voor vandaag stond de zwemtraining op het programma. Maar vanwege te overvolle agenda de komende week moest ik keuzes maken. Laatst las ik een artikel van Frank Heldoorn over de hele triathlon met 10 uur per week trainen. Ook hij gaf aan dat je soms keuzes moet maken en dat dan soms een training moet worden overgeslagen. Hij koos zelf voor de zwemtrainingen. Die keuze maakte ik vandaag dus ook en gaf er de voorkeur aan om een fietstraining daarvoor in de plaats gaan doen.

Het begon al goed want na het pakken van de racefiets constateerde ik dat ik een lekke band had. Waarschijnlijk afgelopen maandag op het laatste stuk een lekke band gekregen want ik heb er met het fietsen niets van gemerkt. De fietspaden liggen ook vol met troep en de kans op een lekke band is groot.

Ik moest volgens het schema 140 minuten trainen en had dus een route bedacht die in die tijd paste. Maandag had ik ook een fietstraining gedaan en had daarbij de hele training op het buitenblad (voor) getraind. Gezien de windsnelheid kon dat vandaag m.i. ook wel en dat resulteerde in een supersnelle tijd van 130 minuten i.p.v. de geplande 140 minuten. Ruim 70 kilometer weg gestampt in ruim twee uur. Ik kan tevreden terug kijken op de keuze voor het fietsen en heb dus geen spijt gekregen van het laten schieten van de zwemtraining.

Het is al wel de derde keer dat ik een zwemtraining laat schieten dus ik hoop dat het niet te vaak gaat gebeuren. Het zwemmen gaat juist heel lekker en ik wordt steeds sterker van het vele zwemmen.

Donderdag 8 april

Het eerste wat opvalt vanmorgen vroeg is het grote verschil in temperatuur. Nog niet eens de regen maar het verschil in temperatuur is echt opvallend. Natuurlijk ervaar ik de temperatuur weer als behoorlijk koud.

Vandaag de intervaltraining van maandag op het programma. Een pittige training op duurtempo 4. Ik ben benieuwd hoe me dat zal afgaan want ik heb moeite met dit soort trainingen. Misschien heeft het goede gevoel van gisteren een positieve uitwerking op de training.

In de loop van de middag trok de bewolking open en brak het zonnetje door. Met het zonnetje erbij werd het aangenaam en kon ik dus lekker in een korte tight trainen. De training ging niet echt super voor mijn gevoel want ik kon weer niet in het juiste duurtempo komen. Mijn ademhaling ging moeilijk en ik kon ook niet veel harder lopen dan ik al deed.

Morgen gelukkig een rustdagje want daar heb ik wel even zin in.

Vrijdag 9 april

Gisteravond toch even een terugkoppeling gedaan naar Jur. Via de mail uitgelegd wat mijn ervaringen zijn de laatste twee รก drie weken. Vanmiddag belde hij mij terug en kon ik mijn ervaringen aan hem uitleggen. Als je elkaar spreekt gaat dat makkelijk dan via de mail. Zijn conclusie was dat ik in lichte mate last heb van overtraindheid. Daarom wil hij een alternatief programma opstellen voor de komende drie weken waarin ik met minder intensiteit ga trainen.
Mijn voorstel om het eventueel nog een weekje aan te kijken wijst hij dan ook resoluut af.

Zaterdag 10 april

Ik baal ervan dat ik last heb overtraindheid. Maar ja, en volle bak studeren en volle bak trainen en alle andere verplichtingen lijken toch niet samen te gaan. Maar het is natuurlijk wijs om me neer te leggen bij zijn oordeel en zijn advies op te volgen.

Vanmorgen alleen de zwemtraining gedaan en die ging gelukkig goed. Met de getrainde afstand van vandaag er kom ik toch weer op 5.100 meter.
De rest van de dag is ingevuld met sociale verplichtingen.

Zondag 11 april

Voor vandaag een koppeltraining maar alles moet met een lagere intensiteit. Dus pas ik mijn duurtempo aan. Ik heb het met het lopen toch wel zwaar maar dat kan ook komen van gisteren.
Niet echt lekker getraind.

Fietstraining
1e training
120' op dt 1

2e training
140' op dt 1/2 met daarin 2 x 40' op dt 2/3

3e training
koppeltraining
90 ' fietstraining op dt 1
45' duurlooptraining op dt1

Looptraining
1e training
10' inlopen
5'-15'-10'-5' op dt 3, r = 5' op dt 1
10' uitlopen

2e training
10' inlopen
2 x (6 x 2' op dt 4), r= 1' en sp = 5'

Zwemtraining
1e training
600 meter inzwemmen
10 x 100 meter (2 x (wissel, rug, school, borst en keuze))
200 meter benen
3 x 200 meter (borst-school-borst)
200 meter uitzwemmen
totaal getraind 2.600 meter

2e training
ingeruild voor een fietstraining

3e training
inzwemmen 2 x 300 meter BAS (100 meter benen, 100 meter armen en 100 meter hele slag)
4 x 100 meter (borst/school) geen rust
400 meter borst met iedere vierde baan vlinderslag
200 meter schoolslag met iedere derde baan rugslag
400 meter (100 meter borst, 100 meter rug, 100 meter school en 100 meter borst)
50 meter rug
2 x 150 meter BAS (borst en school)
150 meter uitzwemmen
totaal getraind 2.500 meter

Geen opmerkingen: