maandag 22 maart 2010

Week 12 2010

Maandag 22 maart

Ik had nog geen nieuw trainingsschema ontvangen maar wel voor de zekerheid mijn loopspullen meegenomen zodat ik in mijn pauze kon trainen. Toch even een sms'je gestuurd om Jur eraan te herinneren dat ik in afwachting ben van het nieuwe schema. Hij koppelde direct terug en gaf aan om een fietstraining te doen mede vanwege het droge weer. Flexibel als ik ben ging ik dus maar gewone tijd naar huis om bij thuiskomst om te kleden en op de fiets te stappen. De bedoeling was 90 minuten trainen met daarin 30 minuten op dt 3. Ik was natuurlijk weer ruim 10 minuten onderweg langer aan het trainen dan de bedoeling en dt 3 op de fiets heb ik nooit gehaald. Op de fiets en dan in dt 3, ik krijg het niet of nauwelijks voor elkaar.
Het was aanzienlijk frisser op de fiets dan gisteren en er stond zeker veel meer wind. Wat een contrast met het mooie weer van gisteren.

Dinsdag 23 maart

Vandaag mijn schema ontvangen en zag dat ik gisteren ook en looptraining had moeten doen. Die combinatie gaat echt niet want dan ben ik werkelijk de hele dag van huis weg. Creativiteit geboden om de trainingen in te passen in de week. Vandaag in ieder geval alleen maar de zwemtraining. Deze was voor mij een beetje een teleurstelling want ik kwam maar aan 1.950 meter trainen waarvan er alleen al 250 meter uitzwemmen bij zat. Ik kan niets zeggen want ik mag al mee trainen en het is een extra training.

Woensdag 24 maart

In de loop van de ochtend maar bedacht dat ik een fietstraining moest gaan doen vandaag en maar de keuze maken om een zwemtraining te laten vallen. Ik red het schema anders gewoonweg niet en ben ik werkelijk de hele week aan het trainen. Ik moet ook rekening houden met het thuisfront en hun tolerantie om al mijn trainingen te accepteren. Ik merk al regelmatig dat ik over een grens ga. Een zwemtraining missen vind ik minder erg dan een fietstraining.
Pittig getraind want ik heb nagenoeg de gehele training in dt2 gefietst en da's voor mij behoorlijk stevig door fietsen. Ik heb nog een lange weg te gaan met de fietstrainingen.

De voorspellingen voor vandaag waren hoopgevend, temperaturen van rond 20 graden waren voorspeld. In de praktijk valt het dan vaak tegen en blijkt dat de temperatuur toch vaak minder hoog zijn dan voorspeld. Gelukkig wel droog weer en da's ook best belangrijk.

Donderdag 25 maart

Vanmorgen opgestaan met een heerlijk zonnetje. Het lijkt veel belovend zoals de dag begint. Eerst aan de studie gegaan en pas aan het einde van de dag de looptraining gepland.
Het is lekker warm als ik voor de tweede keer dit seizoen met korte mouwen en korte tight gaan trainen. Een training met lange intervallen staat op het programma. Het lopen gaat voor mijn gevoel weer niet echt lekker maar ik kan wel redelijk makkelijk in dt 3 komen. Zoals zo vaak ga ik pas echt lekker lopen na ruim een half uur. Eenmaal thuis terug van de training merk ik dat ik moe ben. Ik heb zo'n vermoeden dat de hoeveelheid trainingen en intensiteit ervan mij begint op te breken. Daarom ben ik blij dat ik morgen een rustdag heb om bij te komen want voor zaterdag staan er ook weer drie trainingen op het programma.

Ik ben lekker moe en vanavond maar eens vroeg naar mijn mandje.

Vrijdag 26 maart

Een rustdag.

Zaterdag 27 maart

Voor vandaag had ik een vol programma gepland. Eerst de looptraining, later in de ochtend de fietstraining en afsluitend de zwemtraining. Een heel vol programma met als doel ook trainen om een hele dag bezig te zijn. Als in het teken van de Long Distance straks eind augustus.

De looptraining ging redelijk goed met het lopen in dt 4 als uitschieter. Daar waar ik moeite had om in dt 3 te blijven trainen, bleef ik in het deel van de training waar ik in dt 4 moest lopen, steeds keurig in mijn hartslagzone. Al met al toch wel tevreden met de looptraining.

De fietstraining was een pittige met in totaal 60 minuten in dt 3. Nou dat ging relatief eenvoudig met het fietsen tegen een straffe wind in. Uiteindelijk 10 minuten langer getraind dan de bedoeling was. Na de fietstraining merkte ik al wel enige vermoeidheid ondanks dat ik nog een zwemtraining had te gaan.

Die zwemtraining heb ik redelijk doorstaan door lekker achteraan te gaan trainen. Het was een lekkere training met als eindresultaat toch weer 2.700 meter trainen.

Zondag 28 maart

Vanmorgen las ik in triathlon sport een artikel over voeding en over het gebruik van eiwitten. Een ex triathlete vertelde over haar problemen die werden veroorzaakt door niet de juiste voedingsstoffen tot zich te nemen. Teveel eenzijdige voeding, bijv. te veel koolhydraten. Zij had het altijd koud, was vaak te moe om te trainen, niet voldoende hertellen na een training en nog een aantal punten. Ik herkende in een paar punten wel iets van mezelf. Nu had ik al wel eens met Cynthia Bergman, een voedingsdiëtiste, gesproken over het tot mij nemen van de juiste voeding. Dus misschien toch zaak om er eens serieus naar te kijken.

Verder vandaag de laatste looptraining gedaan voor deze week. Een hele pittige omdat ik ruim twintig minuten op duurtempo 4 moest trainen. Ik vind dat altijd zwaar en had dus vooraf al de nodige moeite om te beginnen. Onverwachtse steun van het thuisfront zette mij in ieder geval aan tot de training, die ik uiteindelijk weer tot volle tevredenheid heb afgewerkt. Ik kwam bij de vijfde keer uit de eerste serie goed in dt 4 en dat bleef zo tot de laatste keer in de tweede serie.

Het weer was nog alle zins redelijk alhoewel het toch wel aanzienlijk frisser was dan gisteren. Het zonnetje in de middag maakte in ieder geval aangenamer. De voorspellingen voor volgende week zijn ook niet echt best. Ik hoop komende zaterdag toch wel op een beetje mooi weer met de zwemloop.


Fietstraining
1e training
90' duurtraining met 30' op dt 3

2e training
120' duurtraining op dt 1/2 met 5 x 1'op dt3

3e training
100' op dt 1 met daarin 3 x 20' op dt 3

Looptraining
1e training
10' inlopen
4 x 10' op dt 3, r = 5' op dt 0
10' uitlopen

2e training
10' dt 1
30' dt 3
4'-3'-2'-1' op dt 4, r = 1'
10' dt 1

3e training
15' inlopen
2 x (10 x 1' op dt 4) r = 1' en sp = 3'
15' uitlopen

Zwemtraining
1e training
600 meter inzwemmen
6 x 50 meter (borst-school)
200 meter borst normaal tempo
8 x 25 meter wisselslag
200 meter schoolslag
50 meter actieve rust
4 x 25 meter sprint (alle slagen)
1 x 50 meter borst sprint
250 meter uitzwemmen
totaal 1.950 meter

2e training
geskipped om een fietstraining te doen

3e training
Inzwemmen 450 meter
4 x 125 meter techniek
4 x 125 meter (50 meter hele slag, 50 meter armen en 25 meter benen)
250 meter armen
totaal getraind 2.500 meter

Geen opmerkingen: