vrijdag 5 februari 2010

Week 5 2010

Maandag 1 februari

Aan de loopwedstrijd van gisteren een behoorlijke last aan mijn beenspieren overgehouden. De inspanning van gisteren heeft dus spierschade opgeleverd en ik kan me niet heugen dat ik zo'n last aan een loopwedstrijd over heb gehouden. Ook een beetje mijn eigen schuld want ik had een opdracht vooraf meegekregen waar ik me niet helemaal aan heb gehouden. Ik heb constant in duurtempo 4 gelopen en de laaste twee kilometers zelf in duurtempo 5.

De geplande herstelloop kost mij dan ook veel moeite en veroorzaakt veel ongemak. Het is ook al weer een hele tijd geleden dat ik een wedstrijd heb gedaan. De Oostermeent triathlon was de laatste keer en ik realiseer me dat ik toch echt wat meer wedstrijden zal moeten doen.

Dinsdag 2 februari

Nog steeds last van mijn bovenbenen. Gelukkig ga ik pas 's avonds naar de zwemtraining en heb dus even de tijd om verder te herstellen gedurende dag. Echt een verbetering merk ik pas na de zwemtraining. De spierpijn is nagenoeg weg na het zwemmen.

De zwemtraining was aangenaam en heel goed te doen maar ik merk nog wel vermoeidheid. Iets waar ik de laatste weken toch steeds last van heb. De combinatie van er heel vroeg uit en te laat naar bed bevalt me nog steeds niet goed.

Het goede nieuws voor vandaag is dat de dooi nu echt zijn intrede heeft gedaan. Het regent de hele dag en daardoor verdwijnt die witte rotzooi in een hoog tempo. Met uitzondering van de stukken waar de sneeuw als een dikke hoop was opgestapeld dat duurt even iets langer. Het lijkt erop alsof ik weer aan fietstrainingen kan gaan denken.

Woensdag 3 februari

De dooi heeft zijn werk goed gedaan want het is nagenoeg heel sneeuwvrij. Het is vandaag ook eens echt lekker weer want de zon schijnt de hele dag en het is een graad of 6 boven nul.
Vorige week had ik besloten om vanwege de voorspellingen niet naar de zwemtraining te gaan maar deze week kon ik weer gewoon op de fiets naar de training. Onderweg merkte ik hoeveel kracht ik in de laatste zes weken heb moeten inleveren. Het fietsen kost me weer veel kracht en energie. Ik hoop echt dat ik dit de komende weken kan herstellen en dat de kracht snel terugkomt.

De zwemtraining in een baantje lager getraind omdat het in mijn normale baan best heel druk was. Ik moet vaak te hard zwemmen en ik forceer dan ook wel eens. Een baantje lager houd echter wel in dat ik voorop moet zwemmen maar dat maakt niet uit. Met een goed gevoel het water uitgekomen en dus lekker getraind.

Donderdag 4 februari

Eigenlijk staat er voor de doordeweekse dagen (woensdag en donderdag) een fietstraining op het programma. Maar omdat ik geen cursus heb de komende weken en stage loop, ben ik doordeweeks niet thuis. Als alternatief had Jur een langzame duurloop van 90 minuten voorgesteld. Dus dat heb ik vandaag dan ook gedaan. Het viel me weer heel zwaar en pas na ruim een uur trainen kreeg ik het idee dat ik lekkerder ging lopen. Maar met vijf versnellingen in de laatste 20 minuten maakt hier direct een einde aan. Ook weer lichte irritatie van mijn bovenspieren tijdens die versnellingen. Ik geloof dat dit ook komt van de lange winterperiode naast natuurlijk te snel gelopen op de Ten Miles.

Ik draai de laatste week steeds hiphop op mijn mp3 speler. Vanmorgen kennis gemaakt met JayZ' The Balck Album. Een heel aardige plaat als je de moeite neemt om er naar te luisteren. Gisteren ook de Kyteman beluisterd en die vind ik helemaal top. Zeker nu ik het live optreden op TV heb gezien van de Kyteman. Het is lang geleden dat ik zo onder de indruk was van een live optreden. Werkelijk fantastisch optreden en dat van een Nederlandse hiphopband.

Vrijdag 5 februari

Het was de bedoeling om de looptraining van morgen naar voren te halen. Twee redenen maak me enigzins aan het twijfelen,namelijk de mogelijke spierpijn in mijn bovenbenen en de voorspelde regen. Ik weet niet hoe hard het gaat regenen dus ik kijk het even aan in de ochtend. Misschien toch maar iets vroeger op de dag trainen dan gebruikelijk, eigenlijk iets eerder pauze nemen.

Uiteindelijk ging ik gewoon om 12.00 uur nar buiten en terwijl net wilde gaan trainen heel even een korte heftige bui. Daarna is het droog gebleven de rest van de training. Gelukkig eindelijk weer eens lekker getraind na bijna twee weken bij alle trainingen met gemnegde gevoelens de training af te sluiten. Ook geen last van mijn bovenbeenspieren meer gehad tijdens en na de training.

Zaterdag 6 februari

Vanmorgenvroeg bij de Watervrienden meegetraind omdat ik een vol programma had voor vandaag. Het kwam dus beter uit om dan in de ochtend te zwemmen. Verder stond er een koppeltraining op het programma maar daar heb ik even bewust van afgeweken. Ik heb een duurtraining van 120 gedaan. Het was niet zulk heel fijn weer, namelijk dikke mist, kou en later ook flinke miezerregen. Maar de eerste 120 minuten na bijna zes weken niets of nagenoeg niets te hebben gedaan, zitten er weer op.

Zondag 7 februari

Voor vandaag stond er niets op het programma want ik heb alle trainingen naar voren gehaald, dus was het een rustdag. Tijd om even alles op een rijtje te zetten en om te constateren dat ik deze week weer 8 kilometer getraind heb met de zwemtrainingen. En nu nog het fietsen. De voorspellingen voor de komende week zijn al weer niet heel rooskleurig want er wordt gesuggereerd dat er weer sneeuw op komst is. Hopelijk heb ik de komende week wel tijd om meer aan de fietstrainingen te kunnen doen. Misschien lukt het me ergens de komende week om thuis aan mijn stageverslag te werken dan kan ik tussen de middag een fietstraining doen.

Fietstraining
120' duurtraining op de mountainbike

Looptraining
1e training
40' hersteltraining

2e training
90' duurlooptraining met in de laatste 20' 5 x 15/45.

zwemtraining
1e training
Inzwemmen 800 meter
3 x 300 meter (100 armen, 100 benen en 100 hele slag)
6 x 100 meter borts-geen borst
400 meter uitzwemmen
totaal getraind 2.700 meter

2e training
Inzwemmen 400 meter
2 x (4 x 50 meter, om 2, 3, 4 en 5 slagen ademen)
2 x (25, 50, 75 en 100 meter steigerung)
6 x 150 meter ( 50 snel, 100 meter rustig)
1 x (50 school. 100 rug en 50 school)
toaatl getraind 2.400 meter

3 training
Inzwemmen 800 meter
1 x (50, 100, 150 en 200 meter slagen van de wisselslag)
2 x 200 meter ( 200 benen en 200 armen)
8 x 50 meter borst-geen borst
3 x 200 meter (borst, school en rug)
200 meter uitzwemmen
totaal getraind 2.900 meter

Geen opmerkingen: