maandag 25 januari 2010

Week 4 2010

Maandag 25 januari

Op weg naar het station in de vroege ochtend moet ik helaas weer constateren dat mijn gemeente weer hopeloos faalt in de gladheidsbestrijding. Tussen de middag in mijn pauze een duurlooptraining gedaan van ruim 45 minuten. Was een andere training dan het nieuwe trainingschema aangaf maar dan heb ik pas 's avonds kennis van genomen. Naast de kou was het ook op sommige stukken lastig om normaal te lopen. Niet ideaal om te trainen maar toch weer volbracht.

Dinsdag 26 januari

Vandaag weer bij de Watervrienden de zwemtraining meegedaan. Ik vond het een zware training en had er aanzienlijk meer moeite mee dan normaal. Behoorlijke last van krampverschijnselen tijdens de training. Dit betekent volgens mij dat ik behoorlijk vermoeid aan de training begon want ik had zeker genoeg gedronken overdag.

Woensdag 27 januari

Een beetje een rare dag als het om het weer gaat. 's Morgens nog hartstikke koud want het had 's nachts toch wel meer dan min 10 gevroren. Heel langzaam in de loop van de dag oplopende temperaturen en later ook regen. Op de fiets naar de zwemtraining was eigenlijk onmogelijk en op de makkelijke manier gaf ook onvoldoende zekerheid als het gaat om de omstandigheden op de weg. Men sprak toch wel over ijzel of gladheid en met de avondkou was het volstrekt onzeker of het ook onder nul zou uitkomen. Ik wilde geen risico lopen en dus maar besloten niet af te reizen naar de zwemtraining. In plaats daarvan maar de duurlooptraining gedaan die voor morgen op het programma staat. Het was behoorlijk koud en vooral als je tegen de wind in moest. Een lekkere rustige duurloop dus geen gekke dingen. Als afwisseling zijn wel erg lekker om te trainen.

De afgelopen dagen was het slecht gesteld met het weer en vooral met de staat van de fietspaden en wegen. Fatsoenlijk trainen was eigenlijk onmogelijk en vooral voor het fietsen een behoorlijke streep door de rekening. Ik heb de laatste zes weken niet of nauwelijks kunnen trainen en ik hoop echt de achterstand weer in te kunnen lopen.

Donderdag 28 januari

Ik had gisteren al mijn looptraining gedaan dus voor vandaag had ik niets gepland. Fietstraining in halen was ook al geen optie want ik was laat thuis. Gelukkig heeft de dooi zijn intrede gedaan en dat was nodig ook want het was gewoon levensgevaarlijk buiten. Sneeuw dat langzaam dooit en overgaat in ijs omdat het 's nachts vriest.

Vrijdag 29 januari

Het regent al de hele ochtend en de dooi is echt definitief. Ik besluit 's middags en uurtje eerder naar huis te gaan om een fietstraining te kunnen doen. De voospellingen op buienradar kloppen ook niet want als ik thuis kom regent het nog steeds. Als ik besluit om af te zien van de training gaat het weer even heel heftig sneeuwen en dat vriest direct op. Weer levensgevaarlijke toestanden buiten. Het is ongelofelijk wat een rare winter we hebben deze keer en we zijn verwend de afgelopen jaren. Ik krijg er steeds meer genoeg van en zeker als je bedenkt dat ik inmiddels al ruim zes weken geen fatsoenlijke fietstraining meer heb kunnen doen.

Zaterdag 30 januari

Het heeft weer gesneeuwd en er ligt een aardig laagje. In de vroege ochtend is het dus oppassen geblazen als we de weg op gaan naar de zwemtraining. Omdat ik morgen de eerste wedstrijd heb in het Almeers Triathlon Circuit had besloten om s'morgens mee te trainen met de Watervrieden. De zwemtraining ging net als dinsdag niet echt super en ik had het idee dat ik meer aan het harken was dan aan het zwemmen. Als je dan een uur traint met zo'n gevoel dan zwem je dus gewoon niet lekker.

Ik hoop dat het in de middag wat beter is dan kan ik misschien nog een uurtje op de mountainbike kruipen om te trainen. Ik maak me echt zorgen over de fietstrainingen als het nog veel langer gaat duren met dat winterse weer. De voorspellingen voor de langere termijn zien er niet goed want het blijft koud en vooral wisselvallig weer. Uiteindelijk besluit ik niets meer te doen vandaag.

Zondag 31 januari

Vannacht heeft het weer behoorlijk gesneeuwd en het echt wel alsof er nooit geen einde aankomt. Toch nog even snel de site van TVA gecontroleerd of de Ten Miles wel doorgaat. Dat is het geval en dus ga ik om 9.30 uur op de fiets naar de wedstrijd toe. Het kost me ruim een uur om er te komen en heel veel kracht. Voor de wedstrijd dan ook maar besloten te doseren en niet te hard van stapel te gaan. Ik heb het de eerste 11 kilometer zwaar en het gaat me gewoon niet makkelijk af. Het gevoel wat ik deze week bij het zwemmen ook al had, heb ik nu weer. Het kost me heel veel moeite en dat verbaast me wel enigzins. Ik wordt daar niet vrolijk van want je traint het hele jaar door dus zou je verwachten dat je redelijk goed in vorm zou zijn. Het mag je eigenlijk niet teveel moeite kosten. Na het keerpunt op 11 kilometer lukt het me om iets meer tempo te maken en daardoor haal ik nog enkele lopers in. In de laatste kilometer gaan alle remmen los en pers ik de laatste kracht er uit. Ik loop de wedstrijd in 1:17:55 en da's nog langzamer dan vorig jaar.

Wat moet je van zo'n wedstrijdje vinden zo'n ontzettend vroeg in het seizoen. Aan de ene kant wil ik graag zo'n wedstrijd in 1:15 kunnen lopen en dat moet kunnen. Aan de andere kant zit ik midden in de aanloop naar de triathlon in augustus en dus mag ik eigenlijk helemaal niets verwachten. Dan zou ik minder kritisch moeten zijn en sneller tevreden moeten zijn met als het lekker gaat. Het bevestigt in ieder geval mijn ervaring van deze week dat het trainen minder gaat. Ik denk een combinatie van weer iedere morgen vroeg op en de winterse omstandigheden die invloed heeft op mijn gestel en op mijn geest.

Fietstraining
Geen vanwege de weersomstandigheden.

Looptraining
1e training
45' duurlooptraining

2e training
60' duurlooptraining

Zwemtraining
1e training
800 meter inzwemmen
200 meter schoolslag benen
2 x 100 meter schoolslag techniek
4 x 25 meter schoolslag hoog tempo
250 meter hele slag
2 x 100 meter borst op techniek
50 samengestelde rugslag
200 meter wisselslag
2 x 100 meter hele slag
300 meter uitzwemmen
totaal getraind 2.500 meter

2e training
600 meter inzwemmen
pyramide (25, 50, 75, 100, 75, 50, 25) r = 5" per 25 meter.
6 x 100 meter borst-geen borst, r = 20"
6 x 50 meter borst, school en rugslag, r = 30"
400 meter armen
200 meter uitzwemmen
totaal aantal meters getraind, 2.400 meter.

Geen opmerkingen: