maandag 11 januari 2010

Week 2 2010

Maandag 11 januari

Gelukkig kon ik het vandaag wel opbrengen om te gaan trainen. Ondanks dat ik helemaal geen zin had toen ik eenmaal buiten was komende vanuit kantoor en op weg naar de trein. Ik vond het na een hele dag binnen te hebben doorgebracht zo verschrikkelijk koud op weg naar de trein dat allemaal motivatie al weer was weggeëbd. Daarom ben ik des temeer blij dat ik wel ben gegaan ondanks de kou en de opvriezende wegen en fietspaden.

Ik kon me niet helemaal aan het schema houden want de gladheid in combinatie met de donkerte maken het gevaarlijk. Dus het tempo maar enigzins aangepast aan de omstandigheden.
Geen sneeuw meer vandaag overdag. Voor zover ik kon bepalen was er zelfs sprake van dooi maar helaas niet heftig genoeg om een groot deel van de sneeuw te laten verdwijnen. De komende dagen lijkt het erop dat de kou blijft en dat de temperaturen zelfs nog iets naar beneden gaan. Voorlopig dus nog geen einde van de winterse periode in zicht. Vervelend want dat gaat zeker ten koste van mijn fietstrainingen en daar baal ik zo van dat ik het er iedere keer weer over heb. Maar de eerste training zit erop en op naar de volgende.

Dindag 12 januari

Vanwege het aanbod om meer te mogen trainen met bij de Watervrienden, train ik m.i.v. vandaag iedere dinsdagavond mee. Ik wil toch eens kijken of een derde zwemtraining nu heel veel extra's oplevert. Gezien de temperaturen momenteel breng ik liever een training binnen door dan i.p.v. buiten. Het blijft namelijk koud en die sneeuwrotzooi gaat daardoor niet weg. De dooi zou vanaf donderdag in gaan zetten en nu maar hopen dat de dooi ook echt even goed door gaat zetten.

De zwemtraining ging wel lekker en ik kon ook goed mee komen met het tempo. Later heb ik een deel van de training op kop gezwommen.

Woensdag 13 januari

Vandaag een voorbereidingsdag op de cursus van morgen. Dus de mogelijkheid om tussen de middag een een training op de mountainbike te gaan doen. Maar toch kwam het er weer niet van en dat is vooral aan de kou te wijten want dat is de grote boosdoener. Vanwege het weer en de komende gladheid als gevolg van het opvriezen van de kapot gereden sneeuw doen mij besluiten eerder van huis weg te gaan naar de zwemtraining. Tot grote overmaat van ramp kom ik tot twee keer toe door de gladheid hard ten val en heb het geluk aan mijn zijde want wonderbaarlijk heb ik afgezien van een beurse heup verder niets. En ik kwam toch echt niet zacht neer maar smakte keihard op de grond. De rit naar het zwembad is één grote glibberpartij en ik heb spijt dat ik de poging op de fiets heb ondernomen. Gelukkig gaat de terugweg beter en ben ik voorbereid op de slechte stukken. Man, wat verlang in naar het einde van de winter. Ik heb werkelijk zo mijn buik vol van die sneeuw, die gladheid en de sneeuw. Ik heb overigens de zwemtraining op een tandje lager meegezwommen. Je kan gewoonweg niet iedere training volle bak zwemmen en is wat rustiger trainen goed. Op duurvermogen trainen is prima.

Donderdag 14 januari

Ik was weer op een ongunstig tijdstip thuis maar omdat ik de training van zaterdag naar voren had gehaald (de crosstraining) kon ik toch nog trainen. Met de invallende donkerte kan je moeilijk op de tijd en op je hartslag letten en omdat de crosstraining korter was de oorspronkelijke training op donderdag (toch 80 minuten) ging e.e.a nog net. Eindelijkis de dooi ingetreden maar naar mijn mening natuurlijk niet hard genoeg. Na overdag dooi en kruipt tegen de avond de temperatuur toch weer langzaam naar het vriespunt. En dan heb je 's avonds toch vaak weer de nodige gladheid. Je traint dan toch anders en dat gaat wel ten koste van je tempo want je wilt niet ten val komen en al helemaal niet na gisteren. Over de looptraining heb ik verder niet zoveel te melden naast het feit dat ik verder wel lekker heb getraind.

Vrijdag 15 januari

Voor vandaag stond er een duurlooptraining van 40 minuten op het programma. Maar die heb ik doorgschoven naar zaterdag want het kwam even beter uit dat ik niet zou gaan trainen. Gelukkig zet de dooi goed door maar nog steeds niet snel genoeg naar mijn zin.

Zaterdag 16 januari

In de vroege ochtend de duurlooptraining gedaan. Goed opletten op gladde stukken onderweg.
Lekkere duurloop gedaan en iets langer gelopen dan de geplande 40 minuten. Het was overigens wel behoorlijk koud en dat kwam vooral door de wind. In de ochtend eindelijk tijd vrij gemaakt om mijn weblog eens bij te werken.

s' Middags op de fiets naar de zwemtraining. Gelukkig zijn de fietspaden inmiddels wel weer schoon en dat maakt het fietsen alleen maar aangenamer. De zwemtraining was pittig en ik moest deze keer weer hard werken om mijn baangenoten bij te kunnen houden. Dit had tot gevolg dat ik op het laatst iets aan het forceren was en daarbij schoot het me in mijn rug. Voor de volgende keer toch echt een tandje lager want ik kan het niet hebben dat ik geblesseerd raak alleen omdat ik de mannen bij wil houden. Al met al toch zo'n 2.800 meter gezwommen in één uur.

Zondag 17 januari

Normaal zou ik vandaag een fietstraining doen maar dat was absoluut nog niet verantwoord. Gewoonweg omdat de provinciale wegen en de overige wegen in de polder nog niet helemaal schoon zijn. Gelukkig waren de fietspaden wel helemaal schoon dus kon ik daar mooi trainen. Ik heb de looptraining van afgelopen donderdag ingehaald. Nou dat heb ik geweten. Wat heb ik het zwaar gehad bij deze training. Trainen op duurtempo 4 is voor mij echt heel hard lopen en als je dan 4 series moet doen ben ik kapot na zo'n training. Ik heb trouwens ook geen idee waarom ik zo heb moeten afzien. Hopelijk lukt het volgende week om op de geplande dag ook de training te doen.

Een bizarre week, deze week want ik heb maar liefst 8 kilometer in één week tijd gezwommen.

Fietstraining
Vanwege het slechte weer geen trainingen gedaan.

Looptraining
1e training
10' dl 0
20' dl 3
10' dl 0

2e training
3 x (6'-3'-3') climax (dt2, dt3 en dt4)
r = 1', sp 1 = 1' en sp 2 = 3

3e training
10'inlopen
4 x (5 x 40" + 4') op dt4
10' uitlopen

Zwemtraining
1e training
600 meter inzwemmem
pyramide (25 meter, 50 m, 75 m, 100 m, 75m, 50m, 25 m) steeds 1e baan snel
200 meter schoolslag
4 x 100 meter techniek
250 meter armen
8 x 50 meter borst-geen borst
150 meter uitzwemmen
totaal gezwommen 2.400 meter

2e training
300 meter inzwemmen
400 meter ( 200 meter hele slag, 50 m. benen en 150 m. armen)
10 x 50 meter, iedere minuut starten
100 meter schoolslag
500 meter hele slag
2 x 100 meter (schoolslag en rugslag)
3 x 100 meter (100 meter armen, 100 m. hele slag, 100 m. armen)
10 x 25 meter sprint
150 meter uitzwemmen

3e training
400 meter inzwemmen
2 x 250 meter ( 4 x 25 m. techniek, 50 m. benen en 100 m. armen)
1 x 200 meter (4 x 25 meter hoog tempo + 100 meter duurtempo)
1 x 400 meter (4 x 50 meter hoog tempo + 200 meter duurtempo)
1 x 600 meter (4 x 75 meter hoog tempo + 300 meter duurtempo)
100 meter schoolslag
1 525 meter ( 150 meter, 125 m, 100 m, 75m, 50 m rn 25 m hoog tempo)
75 meter uitzwemmen
totaal gezwommen 2.800 meter)

Geen opmerkingen: