maandag 4 januari 2010

Week 1 2010

Maandag 4 januari

Ik had aan Jur aangegeven dat ik liever op woensdag dan op dinsdag een fietstraining wilde doen omdat het beter paste in mijn studieschema. Dus heeft hij dit aangepast in het trainingsschema waardoor hij ook nog een looptraining kon opnemen. Op dinsdag moet ik voortaan een duurlooptraining doen van 40 minuten. Niet vreemd want in mijn vorige schema stond ook drie keer een looptraining opgenomen. Dus komt het schema weer in dezelfde lijn met mijn vorige schema en eigenlijk komt het ook beter uit met de training van mijn kids.

De fietstraining van woensdag zal wel op de mountainbike plaats moeten vinden want gezien de temperaturen blijft de sneeuw nog wel even liggen. Afgelopen weekend bedacht ik mezelf dat ik eigenlijk nooit gek op sneeuw ben geweest en dat was ook al zo in mijn jeugd. Da's ook de reden waarom ik nooit pogingen heb ondernomen om aan de wintersport te beginnen want de combinatie sneeuw en kou liggen me gewoon niet.

Vandaag dus niets op het schema dus de hele dag met mijn hoofd in de studieboeken.

Dinsdag 5 januari

Na een pittig dag cursus in de koude avonduren een duurlooptraining. Gelukkig kreeg ik het snel warm tijdens de training en dat is wel lekker want anders is het trainen niet prettig met dit weer. Jammer genoeg was het heel erg oppassen geblazen want het was glad. Bij terugkomst bij het zwembad kreeg ik een mooi aanbod, wekelijks meetrainen. Dat neem ik in overweging maar ik denk dat ik er gebruik van ga maken want dan kan ik drie keer een zwemtraining doen.

Woensdag 6 januari

Na een dag studeren in de middag de mountainbike gepakt om een uurtje te trainen. Aansluitend door gegaan naar de zwemtraining en op de fiets. Ik was slecht 10 minuten langer onderweg dan normaal maar dat neem ik wel op de koop toe. Want het blijft fietsen en dus ook trainen. De zwemtraining was lekker, een lekkere duurtraining. De terugreis duurde ook langer dan normaal en ik kwam behoorlijk onderkoeld thuis. Met name mijn voeten hadden het flink te verduren gehad. Maar al met toch bijna drie uur gefietst en da's met dit weer wel mooi meegenomen.

Donderdag 7 januari

Ik kwam laat thuis als gevolg van vertraging met de trein en daardoor was het feitelijk ook te laat om te gaan trainen. Vooral met deze weersomstandigheden is het niet prettig om te trainen in de avonduren want het is dan gewoonweg te koud. Ik heb de training daarom noodgedwongen verplaatst naar morgenmiddag.

Vrijdag 8 januari

Ik was weer iets later thuis dan de bedoeling en ging dus later trainen. Twee nadelen namelijk snel donker en kouder zonder het zonnetje. En dat het koud was, kon ik heel goed merken. Ik had moeite om tijdens de looptraining warm te worden en te blijven. Zo langzamerhand begint het toch wel te irriteren die kou want ik train ook al niet lekker meer tijdens de looptraining.

Zaterdag 9 januari

Ik had gisteravond al besloten om in de vroege ochtend geen looptraining te gaan doen. Vanwege de kou gisteravond was ik bang dat het in de vroege ochtenduren misschien nog wel veel kouder zou zijn. Met name de wind was de oorzaak van een extreem koud gevoel en daar heb ik wel de nodige moeite mee. Ik had namelijk net na de kerst al geconstateerd dat ik al op gewicht ben en dat ik ook alweer hard op weg naar ondergewicht. Op dat bewuste moment gaf de weegschaal aan dat ik slechts 75 kilo woog. Ik heb dus al heel veel moeite om warm te worden en vooral om warm te blijven met deze weersomstandigheden. Dus dan maar in de vroege ochtend bij de Watervrienden mee trainen. Da's in ieder geval warmer dan buiten in de kou ploeteren op dat vroege uur. Het was een lekkere training met de nodige variatie en toch weer 2.500 meter in een uurtje getraind. Aan het einde van de training kreeg ik wat fysieke klachten en die heb ik maar toegeschreven aan de nachtrust. Die was afgelopen nacht aanzienlijk kort omdat ik heel slecht had geslapen. Na zo'n intensieve inspanning gaat mijn lichaam gewoon protesteren tegen al die inspanning.

Meestal ga ik iedere zaterdagochtend met mijn zoon zijn folderwijk lopen. Deze zaterdag kon hij niet en dus had ik hem toegezegd dat ik alleen zou gaan lopen. Die fysieke inspanning beschouw ik dan maar als training. Eenmaal thuis na het bezorgen van de folders merkte ik aan mezelf dat de korte nacht echt zijn tol ging eisen want ik was plotseling helemaal uitgevloerd. Zo erg dat ik geen zin meer had om mijn looptraining te gaan doen.

Later die middag verneem ik dat de mountainbiketocht in Egmond is afgelast en de halve marathon van morgen eveneens. Met name het koude weer zou ongekende risico's met zich mee brengen voor de mindere lopers, dus die er langer dan 2 1/2 uur overdoen en de vrijwilligers langs het parcours.

Zondag 10 januari

Vanmorgen opgestaan en toch mijn grote ergernis moeten constateren dat er weer een hele berg sneeuw was gevallen. Wanneer komt er nu eens een einde aan deze winterse perioden.
Mijn fietstrainingen kunnen al geen doorgang vinden met die sneeuw en op de mountainbike twee uur trainen is ook al geen pretje. Het is gewoon te koud om op de fiets te trainen en daarom is het maar gelukkig dat ik in ieder geval één keer in de week op de fiets naar een zwemtraining ga. Maar ook de looptrainingen zijn geen pretje om te doen want ook die kosten veel moeite. Niet alleen om warm te worden en te blijven maar ook omdat je dondersgoed moet opletten dat je niet onderuit gaat.

Ik merk dat de koude weersomstandigheden invloed hebben op mijn motivatie om te trainen. Ook vandaag laat ik de looptraining voor wat het is want ik heb geen zin om in de kou te trainen.
Gelukkig kan ik mezelf vinden van Frank Heldoorn dat je in deze periode van het jaar met een gerust hart wel een training kunt skippen. Maar da's meer om mezelf geen schuldgevoel aan te praten. Volgende week beter zullen we maar zeggen.

Fietstraining
1e training
60' duurtraining (mountainbike)

Looptraining
1e training
40' duurloop (10' dl1, 20' dl2, 10'dl1)

2e training
10' inlopen
2 x (3'-2'-1'- +6') op dt 4
10' uitlopen

3e training
geskipped

Zwemtraining
1e training
250 meter inzwemmen
10 x 75 meter (50 armen en 25 benen) r = 20"
6 x 100 meter slepen, r = 20"
2 x (4 x 50 meter hele slag op 70%, 85%, 100% en 110%) r = 20"
300 meter armen op duurtempo
250 meter uitzwemmen
totaal aantal meters gezwommen 2.550 meter.

2e training
600 meter inzwemmen
3 x 100 meter techniek r = 20"
3 x 200 meter onderverdeeld in 200 meter wisselslag, 200 rug en 200 borst, r = 30"
4 x 100 meter onderverdeeld in 75 meter borst en 25 meter andere slag, r = 20"
3 x 200 meter onderverdeeld in 150 meter borst en 50 meter andere slag, r = 30"
totaal getraind aantal meters 2.500

Geen opmerkingen: