maandag 28 december 2009

Week 53 2009

Maandag 28 december

De kerstdagen zijn weer achter de rug en dit jaar waren ze anders dan andere jaren. Voor mijn gevoel heb ik ze minder intens beleefd dan voorgaande jaren. Ik weet niet zo goed waardoor dat nou precies komt maar ik ervaar het zo. Het jaar is ook zo snel gegaan en het lijkt wel ieder jaar sneller te gaan. Nog een paar dagen en dan zijn we het jaar 2009 alweer uit en rollen we 2010 in.
In 2010 staat nog steeds mijn deelname aan de UPC Holland Triathlon op de kalender. Om zover te komen moet er veel worden getraind en dat betekend veel trainingsuren maken. Vooral vanaf juni zal de hoeveelheid uren toe gaan nemen. Als alles goed gaat moet het in mijn opleiding zijn in te plannen. Ik moet wel goed rekening houden met een aantal klussen die ik ook echt in 2010 moet doen, zoals het huis aan de buitenkant schilderen er één van is.

Voor vandaag had ik eigenlijk niets op het programma staan, ik heb nog geen trainingschema ontvangen van Jur, maar ik ben wel iets gaan doen. Omdat het zonnetje lekker scheen en het dus een redelijk mooie dag was, op de fiets geklommen voor een training. Even lekker 120 minuten gefietst, afwisselend tempo en afgewisseld in zwaarte. Onderweg had ik toch nog wel last van gladheid omdat bepaalde delen, met name in de schaduw gelegen, nog niet volledig waren ontdooid. Aan het einde van de training koelde het zo hard af dat ik de laatste 20 minuten in de kou heb getraind. Al met al een tevreden gevoel overgehouden aan de training want na alle winterse ellende kan ik tenminste weer werken aan mijn zwakte onderdeel op de triathlon.

Dinsdag 29 december

Ik had vanmorgen nog nieuwe trainingschema ontvangen en daarom kon ik een belofte inlossen die ik enkele maanden geleden had gedaan. Ik zou de trap in huis opnieuw schilderen en geen geplande training is dan heel goed. Want ik heb dan geen rust om te schilderen omdat ik dan steeds aan mijn training zit te denken en door niets te plannen verdwijnt die druk. In de loop van de avond kwam mijn nieuwe schema via de email binnen. De fietstraining van gisteren was net iets te lang geweest maar had ik al wel mooi gedaan.

Woensdag 30 december

Shit, het heeft vannacht weer gesneeuwd en er ligt zeker een laag van een paar centimeter. Met de vooruitzichten van de komende dagen kan die sneeuwtroep wel eens blijven liggen en dan komen de fietstrainingen weer in het gedrang. Zoals ze de laatste twee weken ook het dupe zijn geworden van de sneeuw. Verder geen trainingen voor vandaag want er is er één jarig.

Donderdag 31 december

Voor vandaag stond een looptraining op het programma en aanvankelijk vroeg in de middag. Maar door de schilderwerkzaamheden werd het pas aan het einde van de middag en dan is het al weer snel een stuk kouder dan op het midden van de dag. Gelukkig kon ik in de sneeuw goed trainen en kon ik er ook heel goed lopen omdat de ondergrond niet keihard was. Het ging ook weer ouderwets lekker en kwam ik dan ook met een voldaan gevoel thuis. Ik heb al wel een conclusie getrokken, namelijk als het niet harder gaat dooien overdag dan blijft de sneeuw nog lang liggen. Zeker als de weersvoorspellingen juist en het de komende dagen steeds harder gaat vriezen.

Vrijdag 1 januari

Allereerst wens ik iedereen een gezond, gelukkig en mooi 2010 toe.

Nieuwjaarsdag, altijd een dag met een dubbel gevoel. Aan de ene kant het feit dat de feestdagen voorbij zijn en aan de andere kant een nieuw jaar die begint met de saaiste maand van het jaar, januari. Vandaag even geen training gepland na een korte nacht en omdat ik de laatste klusjes had gepland.

Zoals eerder deze week al door mij werd aangegeven wil ik dit jaar weer mee gaan doen aan de Long Distance in augustus. Naast mijn deelname (uitlopen is en blijft steeds het motto) heb ik ook de intentie om mijn tijd te verbeteren en behoorlijk te verbeteren. Ik hoop bij het fietsonderdeel een half te kunnen winnen en bij het looponderdeel eveneens een half uur en dan zou ik kunnen eindigen tussen de 11.00 en 11.30 uur. Alles valt en staat met de juiste vorm en vooral de weersomstandigheden. Als de weersomstandigheden net zo beroerd als afgelopen jaar zijn (hele harde wind) dan gaat je fietstijd niet korter worden maar juist veel langer en dan zijn alle goede bedoelingen weg. De juiste vorm twijfel ik niet aan want daar zorgt Jur voor, door zijn schema's zal ik op het juiste moment gaan pieken.

Zaterdag 2 januari

Voor vandaag de geplande crosstraining gedaan en er toch niet helemaal een crosstraining van gemaakt. Ik durfde niet te gokken met de harde ondergrond en de sneeuwlaag om het op onverharde ondergrond te doen. De angst van door mijn enkel gaan is nog steeds erg groot. Aan het einde van de middag de eerste zwemtraining van dit jaar gedaan. Een lekkere training waarbij we in de baan goed rouleerden en niemand verzaakte daarbij. Lekker tempo gezwommen en daarbij werd er niet zo extreem hard gezwommen dat ik het niet bij kon houden. Na de training de nieuwjaarsreceptie bijgewoond en bij het naar buiten gaan helaas moeten constateren dat het weer aan het sneeuwen was.

Zondag 3 januari

Tot mijn grote verdriet en ergernis moeten constateren dat er weer een behoorlijk pak sneeuw is gevallen. Ik had er al rekening meegehouden dat ik de komende weken niet of nauwelijks zou kunnen trainen op de fiets vanwege het weer maar nu weet ik het zeker. Gisteren tijdens de nieuwjaarsreceptie vertelde één van de triatleten dat hij een Taxc had om op te trainen. Wel makkelijk maar om er eentje aan te schaffen gaat me net te ver alhoewel het wel het overwegen waard is want je kunt 'm met extreem slecht weer altijd gebruiken.

Gelukkig had ik begin deze week al twee uur getraind op de fiets en dan zou alleen de fietstraining van woensdag geen doorgang vinden. Ik las toevallig een artikel in het blad van de triathlonbond en daarin schrijft Frank Heldoorn juist het belang van periodiseren. Een periode inbouwen waarbij je juist wel eens een training kan overslaan om rust in te bouwen. Daar hou ik me maar aan vast om deze rottige winterperiode door te komen.

Voor deze maand staat in ieder geval de ATC Run2Day Ten Miles op het programma en heel misschien doe ik de week ervoor ook mee met een 10 kilometerloop voor het goede doel. Maar even kijken hoe het loopt deze maand en dus niet teveel vooruit plannen.

Fietstraining
1e training
120' wisselende duurtempo

Looptraining
1e training
10' inlopen
3 x ( 5 x 1'+ 5' ) op dt 3, r = 1', sp1 = 1'en sp2 = 3'
10 'uitlopen

2e training
10' inlopen
2 x (4 x 1' + 8') op dt3, r =1', sp= 4'
10 'uitlopen

Zwemtraining
1e training
niet getraind

2e training
300 meter inzwemmen
2 x 300 meter ( 150 meter hele slag, 100 meter armen en 50 meter benen)
1 x 250 meter (25, 50, 75 en 100 meter, om en om 1 rustig en 1 snel) r = 15"
1 x 750 meter (3 x 25. 3 x 50, 3 x 75 en 3 x 100 meter, om en om 1 rustig en 1 snel) r = 15"
1 x 250 meter (25, 50, 75 en 100 meter, om en om 1 rustig en 1 snel) r = 15"
2 x 200 meter ( 200 meter armen en 200 meter hele slag)
100 meter uitgezwommen
totaal getraind 2.650 meter

1 opmerking:

jacomina zei

Hallo marathonman, vanavond zag ik pas je bericht op mijn blog. Kun je me mailen op jaco_mina @ yahoo.com? Grts jacomina