maandag 7 december 2009

Week 50 2009

Maandag 7 december

De eerste training van deze week zit er weer op. Een fietstraining heb ik gedaan in een polder vol met smerige wegen. 105 minuten trainen over natte en blubberige wegen. Er stond een pittige wind en dan zie je de kilometertijd terug snel naar een te laag niveau. Ik kwam weer met moeite op 25 kilometer per uur tegen de straffe wind in. Voor mij geen reden om achter over te hangen want ik heb nog heel veel te winnen met het fietsen. Gelukkig heb ik nog even voor het zover is.
De fietstraining op zich ging verder wel lekker want eenmaal het windje in de rug liep het tellertje snel op zonder echt grootse inspanning.

Dinsdag 8 december

Vandaag stond een looptraining op het programma omdat ik had aangegeven dat ik geen fietstraining kon doen. De oorzaak hiervan is dat ik vandaag een lesdag had en dan lukt het niet om een fietstraining in te plannen. Omdat het beter uitkwam om te schuiven in het programma besloot ik de looptraining door te schuiven naar morgen. En de zwemtraining die voor morgen gepland stond naar vandaag te halen. Dus werd het meetrainen bij de Watervrienden en gelukkig kan dat zonder verdere op- of aanmerkingen van hun kant.

Het werd een lekker pittige training maar ook een training waarbij ik helaas voor een vervelend incident zorgde. Door het niveau verschil in de baan ontstond er al vrij snel een splitsing tussen de snellere en minder snelle zwemmers. Het nadeel daarvan is dat je steeds om de mindere snelle zwemmers heen moet zwemmen en daar gebeurde het incident ook door. Tijdens het inhalen sloeg ik een zwemmer vol in het gezicht. Natuurlijk niet bewust maar wel heel veel vervelend voor die zwemmer. Ik vond dat voor mezelf toch een smet op de training.

Woensdag 9 december

De dag begint nog droog maar al snel terkt er een grijze deken van wolken over en begint het flink te miezeren. Ik moest voor een stage naar kantoor en een kwartier fietsen naar het station houdt dan al snel in dat je behoorlijk nat bent. Later op de dag verdwijnt de regen maar blijft het nevelig en koud, echt weer horende bij de maand december. De voorspellingen zijn dat het wellicht kouder gaat worden met temperaturen overdag van onder het vriespunt.

Eerst thuis nog even wat gegeten en even rustig gezeten voordat ik wilde gaan trainen, als je dan deze weersomstandigheden hebt dan is het heel verleidelijk om binnen te blijven. Uiteindelijk toch maar de loopkleding en schoenen aangedaan en naar buiten gegaan om de naar vandaag verschoven looptraining te gaan doen. Een duurloop met drie tempo versnellingen op duurtempo 3 er in verwerkt. Ik had het in het begin weer ouderwets moeilijk en liep dus aanvankelijk helemaal niet lekker. Gelukkig ging het halverwege de training iets beter en na driekwart training stukken beter. Maar ik heb er wel het gevoel aan overgehouden dat ik nog niet goed loop en dat het tempo houden moeilijk gaat.

Donderdag 10 december

Ik had door het schuiven voor vandaag niets gepland en dat kwam heel goed uit want ik was laat thuis na een lesdag.

Vrijdag 11 december

Aanvankelijk zou ik vandaag de crosstraining gaan doen op het programma stond maar door allerlei omstandigheden kwam dat er niet van. Wel jammer want het was een hele aardige dag als het om het weer gaat.

Zaterdag 12 december

In de vroege ochtend de duurloop van 80 minuten gedaan. Ik wilde weer eens een echte ouderwetse duurloop doen, dus puur op duur trainen en niet op de af te leggen afstand. Het viel me tegen om met een hartslag tussen de 110 en de 120 te lopen. Ik was na de training best wel moe. Na het ontbijt stond alweer iets anders op mij te wachten en dat koste mij ook weer een paar uur. Naar de zwemtraining op de fiets om een baantje lager te trainen. Ik wil de komende weken eens rustiger trainen met zwemmen maar ja als je steeds voorop moet zwemmen wordt het geen rustige training. Al met al toch zo'n 2.800 meter gezwommen.

Zondag 13 december

De nog in te halen crosstraining stond gepland maar ook vandaag kwam het er niet. Weer diverse omstandigheden die meer prioriteit nodig hadden dan de crosstraining. Dit gaat de laatste weken wel vaker zo en ik ben d'r niet echt blij mee. Maar ja, soms moet dat ook gebeuren. Beter nu dan later in het seizoen want kan ik het me niet teveel permiteren om trainen over te slaan door dit soort zaken. De laatste twee dagen is het trouwens erg lekker weer alhoewel ik moeite heb met de kou.

Fietstraining
105' duurtraining met 10 x (30"-60"-90")

Looptraining
1e training
10' inlopen
3 x 10' op dt 3, r= 5 op dt 1
10' uitlopen

2e training
80' duurloop, laatste 15 min, 5 x 15/45 op dt3/dt0

3e training
wegens tijdgebrek geen tijd gehad om de crosstraining te doen

Zwemtraining
1e training
600 meter inzwemmen
6 x 100 meter wisselslag (voor mij beginnen en eindigen met borst) r = 30"
50 meter actieve rust
200 meter schoolslag
2 x 300 meter wisselslag, r = 1'
50 meter actieve rust
200 meter armen
2 x 50 meter techniek
uitzwemmen 100 meter
totaal gezwommen 2.500 meter

2e training
300 meter inzwemmen
2 x 300 meter techniek
3 x 250 meter 1e 125 meter 1 baan rustig en 4 banen snel, 2e 1 snel en 4 banen rustig
1 serie van 50, 100, 150, 100, 150 en 200 meter, 1e baan snel
1 serie van 150, 100 en 50 meter, laatste baan snel
100 meter uitzwemmen
totaal gezwommen 2.800 meter

Geen opmerkingen: