maandag 21 december 2009

Week 52 2009

Maandag 21 december

Vandaag is de kortste dag van het jaar. Afgelopen nacht heeft het weer gesneeuwd en er is inmiddels zeer al een 30 centimeter gevallen in een paar dagen tijd. Zoals ik vorige week al aangaf waren mijn trainingen enigzins in het water gevallen. Daarom had besloten om daar vandaag maar eens een einde aan te maken en zou ik lekker met de mountainbike door de sneeuw gaan crossen. Het werd niet echt lekker want ik heb het precies een uur kunnen volhouden en na dat uur was ik helemaal kapot. Dat geploeter door de sneeuw, niet lekker kunnen doortrappen, een voorwiel dat steeds weg gleed, deed me realiseren dat het voorlopig (zolang er nog een pak sneeuw ligt) onmogelijk is om een fietstraining te doen. En da's een aardige streep door de rekening.

Morgen ga ik proberen om een looptraining te doen en hoop dat die in ieder geval meer succes heeft. Helemaal niets kunnen doen, daar moet ik helemaal niet aandenken.

Dinsdag 22 december

Vanmorgen eerst maar een sms gestuurd naar Jur om aan te geven dat het einde van het strainingsschema in zicht is. Voor vandaag stond er een duurloop van 80 minuten op het programma met aan het einde van de duurloop 10 x 15"/45" op dt3. Of het door het koude weer kwam of niet, maar ik heb niet echt lekker gelopen. Ik had een stijf gevoel in mijn benen en pas bij de 10 x 15/45 versnellingen ging het even lekkerder. Naar alle waarschijnlijkheid zal het wel met de kou te maken hebben want dat is niet echt mijn favoriete omstandigheid om onder te trainen. De dooi begint haar intrede te maken en hopelijk gaat het nu snel naar hogere temperaturen. Tijdens het trainen zie je toch wel heel goed de nadelen van het winterweer.

Woensdag 23 december

Bij het naar buiten gaan vanmorgen merkte ik dat het toch minder koud was dan de laatste dagen en dus gaat het de goede kant op. Dat hoop ik ook echt want ik kan dan tenminste weer een fietstraining gaan doen. In de loop van de dag zakt de temperatuur toch wel onder nul en met name op de terugweg van het zwembad maak ik een fikse schuiver met de auto.
De zwemtraining was een lekker duurprogramma en ik kon het redelijk goed bijhouden. De een na laatste zwemtraining van dit jaar.

Donderdag 24 december

De dag voor de kerst begint behoorlijk koud en zelfs tegen de middag geeft de buitentemperatuurmeter nog steeds onder nul aan. De dooi zet nog niet echt door terwijl de voorspellingen dat het in de middag zou gaan ijzelen. Omdat ik in de ochtend de gebruikelijke dingen voor de kerstdagen moest regelen, waarom eten we met kerst altijd teveel, zou ik de geplande duurlooptraining van 90 minuten in de middag gaan doen.

Soms kun je jezelf wel eens lelijk verrekenen als het om tijd gaat. Zo dacht ik met een duurlooptraining van 90 minuten, een half uur in en half uit te kunnen lopen en dan daarnaast ook nog eens 10 x 5 minuten plus 9 minuten pauze te kunnen doen. Dus feitelijk twee uur trainen inclusief pauze's in 90 minuten tijd, wat een miscalculatie. Ik kwam er pas achter toen ik al meer dan een uur aan het trainen was en dat ik het niet ging redden om nog 6 x 5 minuten te gaan doen. Stom van mezelf.

De looptraining ging op zich best redelijk en dat was al een hele geruststelling want die van dinsdag ging niet echt lekker. Ik had een route uitgestippeld en die was bij nader inzien niet goed. Ik kreeg namelijk last van mijn rechtervoet door de bevroren ondergrond. De geplande looptraining gaat in de herkansing op tweede kerstdag.

Vrijdag 25 december

1e kerstdag
Dit is ieder jaar weer een dag om stil te staan bij alle ellende in de wereld. Honger, armoede, onrechtvaardigheid, oorlog en ga zo maar door. In alle stilte hoop ik ieder jaar weer dat het volgend jaar beter wordt voor een ieder die met dit soort ellende te maken heeft.

Zaterdag 26 december
2e kerstdag

Zondag 27 december

Na twee dagen werkelijk niets te hebben gedaan en net als ieder jaar weer mezelf schuldig te voelen omdat ik veel te veel heb gegeten, vandaag weer op de mountainbike gestapt. Het trainingschema is vanaf 14 december toch al niet helemaal gevolgd zoals de bedoeling was. Ik wilde eigenlijk de looptraining van donderdag alsnog doen maar omdat het droog was, toch maar een fietstraining gedaan. Nou ja, lekker droog was helaas niet van lange duur want na een uur begon het toch wel hard te regenen. Ik kwam na ruim 75 minuten kletsnat thuis aan.

Fietstraining
1e training
60' duurtraining op mountainbike

2e training
75' duurtraining op mountainbike

Looptraining
1e training
80 ' op dt 1 met aan het einde 15"/45" op dt3

2e training
90' dl met 4 x (30"-60"-90" op dt3)

Zwemtraining
400 meter inzwemmen
4 x 150 meter, 2e en 4e snel, borst
4 x 125 meter, 2e en 4e snel, borst
4 x 100 meter, 2e en 4e snel, borst
4 x 75 meter, 2e en 4e snel, borst
4 x 50 meter, 2e en 4e snel, borst
4 x 25 meter, 2e en 4e snel, borst
200 uitzwemmen
totaal gezwommen 2.700

Geen opmerkingen: