maandag 15 februari 2010

Week 7 2010

Maandag 15 februari

Voor vandaag wilde ik de intervaltraining van donderdag gaan doen maar ik was weer eens zo stom om van alles te vergeten. En zonder sporthorloge kom je met duurtempo trainingen niet ver. Vorige week was ik ook al steeds iets vergeten maar kon ik gelukkig wel op duurtempo trainen. Daarom maar 50 minuten duurlooptraining gedaan met 30 minuten op duurtempo 3, atlthans bij benadering op duurtempo 3. Zonder horloge trainen gaf me wel de nodige rust en dat was ook wel eens lekker. Trainen op gevoel deed ik voorheen ook altijd en dat ging toen ook best wel goed.

Op weg naar huis 's middags merkte ik dat het een stuk kouder was dan tussen de middag. Ik verlang zo naar warmere en betere weersomstandigheden. Over tweeenhalve weken heb ik crossduathlon en met deze weersomstandigheden heb ik daar echt helemaal geen zin in. De voorspellingen voor de komende twee weken laten ook al geen echte weersverbetering zien. Het blijft rond het vriespunt over dag en 's nachts lichte vorst. Deze winter duurt echt heel lang en ik ben het zo vreselijk zat.

Dinsdag 16 februari

Voor vandaag alleen de zwemtraining op het programma staan. Als ik op weg ben naar het zwembad merk ik weer hoe koud het nog is. Ik ben blij dat ik lekker binnen train en niet buiten in de kou. Lekker getraind tijdens de zwemtraining.

Woensdag 17 februari

Afgelopen nacht slecht geslapen en dat merk ik met name als ik tijdens de zwemtraining 's avonds.

Het lijkt erop dat de voorspelde sneeuwbuien niet gaan vallen want als ik op weg naar huis ben vanaf het zwembad hagelt het licht en in de latere avond zijn er slechts een paar vlokken gevallen.

Ik was wat aan de late kant dus ik kon maar 100 meter inzwemmen. Het gaat niet echt lekker en ik heb het idee dat ik steeds langzamer wordt i.p.v. de gehoopte verbetering in snelheid. Ik twijfel dus of ik wel door moet gaan met drie keer zwemtrainingen in de week.

Donderdag 18 februari

Afgelopen nacht weer slecht geslapen en als ik in de vroege ochtend mezelf aan het aankleden ben, denk ik dat ik niet eens fatsoenlijk kan trainen van de vermoeidheid. Ik moet vandaag een intervaltraining doen op duurtempo 4 maar zien of ik dat ga redden. Misschien vanavond nog maar vroeger naar bed dan normaal. Het lijkt er trouwens op dat de winter naar zijn einde loopt want de voorspellingen laten een temperatuursstijging overdag zien. En later in de volgende week verdwijnt ook de nachtvorst. Ik zie zelf al voorspellingen van temperaturen van rond de 10 graden. Heerlijk het idee dat de winter weg gaat en dat er weer lekkerdere temperaturen komen. Misschien kan ik dan eindelijk weer eens aan fietstrainingen gaan denken.

De intervaltraining was pittig en vooral het eerste deel had ik grote moeite om het duurtempo te halen. Het tweede deel ging gelukkig wel helemaal goed maar ik blijf het zwaar vinden dit soort trainingen. Het gaat me niet lekker af het trainen de laatste weken maar daarover genoeg gezegd.

Na al dat gemopper van vorige week nu eens een positief bericht. De dooi zet namelijk echt goed in en 's avonds regent het ook nog eens lekker hard. Het lijkt eindelijk de goede kant op te gaan.

Vrijdag 19 februari

Vandaag thuis aan het studeren geweest en niet eens van de gelegenheid gebruik gemaakt om te gaan trainen. Dus niets gedaan vandaag.

Zaterdag 20 februari

In de vroege ochtend een duurloop gedaan i.p.v. de crosstraining vanwege de gladheid en de kilometertest. Lekker een uurtje ontspannen getraind. Verder rustig aangedaan want voor het zwemmen van vandaag stond een kilometertest op het programma.

De dag begon aanvankelijk mooi met een lekker zonnetje maar dat veranderd in de loop van de dag snel en in de middag kijk ik weer tegen die witte rotzooi aan. Gelukkig is het als gevolg van de temperatuur (deze is gelukkig boven nul) ook zo weer verdwenen. De vraag is wel wanneer houdt het nu eens echt op met de winter en het kwakkelen.

In plaats van de zwemtraining hebben we dit uur de kilomtertest. Die doen we ieder jaar één tot twee keer per jaar en dan kun je zien waar je staat met het trainen. Mijn laatste kilometertest is al van even terug en stond toen ergens op een tijd van ergens in de 18 minuten. Ik dacht ergens van 18.34 of zoiets. Ik weet dat ik inmiddels al veel sneller ben geworden maar hoeveel wist ik niet exact. Nu ik ook nog eens drie keer in de week train, dan hoop je toch wel op een snelle tijd. Uiteindelijk werd de klok stil gezet op 16:02 minuten en da's een vebetering van ruim 2 minuten. Daar ben ik heel tevreden mee vooral omdat ik nog behoorlijk wat weken heb om door te trainen tot aan de triathlon. Ook al twijfelde ik aan het drie keer trainen in de week maar met deze tijd wordt dat toch anders. Jamer genoeg ging mijn klokken voor twee anderen niet helemaal lekker doordat één van de twee al was gestart voordat ik mijn tijd had ingesteld. Daardoor liep ik enorm te kloten en moest achteraf een en ander corrigeren en dat deed ik ook nog eens fout. Eenmaal thuis heb ik het nog eens uitgewerkt voor beiden. Aan Hans Lampe heb ik al laten weten wat zijn juiste eindtijd was.

Zondag 21 februari

Bij het opstaan scheen het zonnetje en bij het uitlaten van de hond voelde het ook heerlijk aan. Nog geen kwartier later trok de mist op en was het tot begin van de middag mistig. Later trok de mist op en bleef het bewolkt. Omdat ik eerst andere zaken moest afhandelen en absoluut wilde fietsen vandaag had ik geen tijd en ruimte meer over om de crosstraining van gisteren in te halen. Dat werd ruimschoots vergoed door het feit dat ik ruim 100 minuten een fietstraining heb kunnen doen. Eindelijk na zoveel weken weer eens een fietstraining. Ik heb lekker getraind op de fiets en genoten van de mogelijkheid om te kunnen trainen. Later op de middag werden we weer verblijd met winterse neerslag.

Fietstraining
1e training
100' duurtraining

Looptraining
1e training
10' inlopen
30' op dt 3
10' uitlopen

2e training
10' inlopen
2 x ( 3x1' +9') op dt 4, r=1' en sp = 1'
10' uitlopen

3e training
geen tijd voor gehad om in te halen.

Zwemtraining
1e training
600 meter inzwemmen
200 meter benen
200 meter armen
250 meter hele slag
4 x 100 meter wisselslag-geen wisselslag (ook vlinderen)
250 meter schoolslag
8 x 50 meter hele slag/andere slag
100 meter uitzwemmen
totaal getraind 2.600 meter

2e training
100 meter inzwemmen
5 x 100 meter techniek
250 meter hele slag (iedere 3e baan snel)
10 x 100 meter (iedere 1.55 starten)
50 meter schoolslag
2 x 150 meter (1e 150 m. wedstrijdtempo, 2e 150 m. duurtempo)
200 meter uitzwemmen
totaal getraind 2.400 meter

3e training
400 meter inzwemmen
Kilometertest gedaan.

Geen opmerkingen: