dinsdag 19 april 2011

Week 16 2011

Maandag 18 april

Omdat het vorige week twee keer heel laat was geworden had ik besloten om vandaag eerder naar huis te gaan. Een fietstraining met dat mooie weer is heel prettig en dus dat werd het. Ik heb heerlijk ruim 2 1/2 uur getraind op de fiets en bijna 75 kilometer afgelegd. Dat stemde mij in ieder geval mild want dat betekend dat ik in de trainingen al op een gemiddelde snelheid van 30 kilometer begin te komen. Door wat meer te trainen op de fiets hoop ik via gemiddeld 32 op te kunnen klimmen naar gemiddeld 34 kilometer. Da's absoluut mijn doel voor de komende maanden.

Dinsdag 19 april

Ik heb zondag een zwemwedstrijd over een afstand van 1.500 meter en daardoor komt de planning al weer in het gedrang. Ik zal waarschijnlijk één looptraining moeten laten vallen of ik moet deze inplannen voor na de zwemwedstrijd. Maar daar ben ik nog niet uit. Voor vandaag stond er derhalve een looptraining op het programma. Een intervaltraining in een zeer aangename temperatuur, wat wil een triatleet nog meer. Ik had vandaag wel wat last na de training van mijn rechterheupspieren maar verder ging de training prima. Het valt me op het gemak waarmee ik in de hartslagzone kan blijven. Misschien ben ik te voorbarig maar dat belooft heel wat moois voor de komende trainingsperiode.

Woensdag 20 april

Ik ben lekker een uurtje eerder naar huis gegaan. Het mooie weer nodigde uit om nog even een extra uurtje rust te pakken in het zonnetje. Mijn zoon had mij gematst doordat hij de honden al had uitgelaten. Na dat uurtje lekker op mijn gemakkie op de fiets naar de zwemtraining. Ik heb besloten om mijn oude baan vanaf nu iedere keer weer op te zoeken en daar de training door te brengen. Die snelheid en vooral dat gemak die moeten zo snel mogelijk terug komen. Ik heb overigens weer eens lekker getraind en kon het tempo redelijk goed bijhouden. Wel weer wat beperking vanuit mijn rechterschouder bespeurd, dus de ortho-manueel arts moet daar ook maar even naar kijken.

Donderdag 21 april

Ik had gistermiddag toen ik thuis kwam in ene besloten om vandaag ook vrij te nemen.
Normaal doe ik dat niet zo snel maar nu pak ik het er van. Wat heb je aan een bak vrij dagen als je ze niet opneemt wanneer je het feitelijk zou moeten. Ik ben bezig met een proces waarin ik steeds meer de belangrijke zaken van de onbelangrijke aan het scheiden ben.

Vrije dag, dus alle ruimte om te trainen. Aangezien er niemand rekening met mij heeft gehouden kan ik dus lekker mijn gang gaan. Ik zit om 10.45 uur op mijn fiets en ga op weg voor een drie uurs training. Een pittige training met de nodige duurtempo wisselingen erin. Ik ben best moe als ik terug kom van de training. Ik ga lekker in de tuin zitten in het heerlijke zonnetje. Dat gaat heel makkelijk vooral als de oogjes ook nog even dicht gaan.

Vrijdag 22 april

Ik had voor vandaag al vrij gepland dus dat betekent gewoon zonder wekker die je wekt op staan. Voor de ochtend had ik al wat gepland en tot plezier van mijn partner.
In de middag weer lekker genoten van het zonnetje. Pas tegen de avond een looptraining gedaan. Het was nog warm maar goed te doen. Ik merk dat de conditie langzaam aan terug komt.

Zaterdag 23 april

Ik heb in de vroege ochtend een lekkere relaxte duurloop gedaan. Het was zulk lekker weer dat ik een grotere rondje deed dan normaal. Als je dan terug komt bij het zwembad en iemand staat daar een beetje boos te zijn om te iets later terug bent dan normaal, kan dat zelfs je humeur niet verpesten. Dit is wel de eerste ochtend in het jaar dat het zo perfect is. Ik heb echt met volle teugen genoten van mijn duurloop.

Ik wilde ook nog een fietstraining doen maar die heb ik maar laten zitten. Ik heb tenslotte morgen ook een zwemwedstrijd over een afstand van 1.500 meter te zwemmen.

Later naar de zwemtraining en toch maar weer gekozen voor mijn oude baan. Ik wil mijn tempo terug zien te krijgen en dat kan alleen maar als ik geprikkeld wordt door die veel snellere zwemmers. Dan moet ik toch aan de bak. Lekker getraind maar aan het einde van de training was de koek echt op.

Zondag 24 april

Na een ochtendje lekker chillen, in de middag naar het zwembad voor de wedstrijd over 1.500 meter. Ik heb me aflaten zetten en zodoende moet ik terug (hard)lopen.
Helaas blijkt het programma enigszins te zijn uitgelopen en moet ik ruim een uur wachten. Dan ben ik aan de beurt voor mijn wedstrijd. Ik zie het voornamelijk als een training maar in een wedstrijd wil je toch altijd iets extra's geven. Ik zwem voor mijn gevoel technisch heel goed maar ik lig uiteindelijk wel op een vijfde plek. De eerste drie zijn heel verklaarbaar, het zijn jonge wedstrijdzwemmers. Het verschil met hen is ook heel logisch. Mijn directe concurrent, alhoewel ik het alleen maar sportief bezien, is een clubgenoot. Hij zwemt verrassend goed en snel en kent eigenlijk helemaal geen verval. Hij zwemt dus gewoon sneller dan dat ik doe. Maar ik heb er vrede mee juist omdat ik gewoon lekker aan het zwemmen ben en vooral technisch goed presteer. Ik weet eigenlijk al het hele seizoen dat ik aan snelheid heb ingeboet. Dus de verklaring daarvoor is dan ook logisch. Als ik klaar ben, ben ik iets teleurgesteld in de tijd. Maar het gevoel is achteraf gezien positief want ik heb gewoon lekker gezwommen.

Na de wedstrijd heb ik me omgekleed en ben ik hardlopend terug gegaan naar huis. Onder het lopen realiseerde ik mezelf dat ik toch ook weer alle onderdelen op één dag moet gaan trainen want daar wordt je sterk van. Niet alleen fysiek maar ook psychisch. Het grappige is dat ik behoorlijke pijnlijke spieren heb overgehouden aan de zwemwedstrijd terwijl ik daar normaal nooit last van heb. De komende tijd ook maar weer met gewichten aan de slag. Wat extra spieren kweken.

Fietstraining
1e training
150 minuten duurtraining dt2/3

2e training
70' diverse duurtempo (10' dt1, 10' dt2, 10' dt3, 10' dt2, 10' dt3, 10' dt2, 10'dt1)
60' dt2
35' dt3
15' uitfietsen

Looptraining
1e training
10' in- en uitlopen
8 x 3'30" op dt3, r=1'30"

2e training
10' in- en uitlopen
12 x 1'30" op dt3, r=1'30"

3e training
90' duurloop op dt2

Zwemtraining
1e training
800 meter inzwemmen
400 meter duurtempo
50 meter samengestelde rugslag
3 x 200 meter (school, rug en borst) r=30"
4 x 50 meter techniek
250 meter uitzwemmen
total getraind 2.300 meter

2e training
200 meter inzwemmen
4 x 100 meter (slepen, oksel aantikken, armen en benen) r=20"
4 x (25, 50, 75, 100) r=20", iedere even baan 100% kmtijd en ieder oneven 90%.
Tussen de series in steeds 50 meter schoolslag
8 x 50 meter iedere oneven baan 110% kmtijd en even baan 95% kmtijd
250 meter armen
150 meter uitzwemmen
totaal getraind 2.600 meter

3e training
350 meter inzwemmen
10 x 100 meter hele slag, r=10"
4 x 75 meter schoolslag, r=20"
2 x 75 meter rug, r=20"
2 x 200 meter armen, r=20"
2 x 200 meter hele slag, r=20"
totaal getraind 2.600 meter

4e training
1.500 meter

Geen opmerkingen: