maandag 28 juni 2010

Week 26 2010

Maandag 28 juni

Terwijl een overgroot deel van Nederland voor de buis zit, zit ik op de fiets. Ik wilde vandaag de fietstraining van zondag al vast doen omdat ik zondag andere plannen heb. Heerlijk rustig race ik over de uitgestippelde route en constateer dat ik in twee uur tijd 64 kilometer heb afgelegd. Uiteindelijk fiets 70 kilometer in 2.12 uur, bijna een kwartier te lang gefietst.

Ik ben op zich tevreden met die 64 kilometer in twee uur tijd maar het kost me wel veel moeite. Daar ben ik nog niet echt over te spreken mede als je bedenkt wat voor weer het was. Blij trouwens dat ik getraind heb want bij thuiskomst hoorde ik over het slechte spel van het Nederlands elftal. Ik ben gelukkig geen voetbalfan dus ik heb geen last van de teleurstelling bij slecht spel.

Volgende week wordt een zware trainingsweek met veel duurwerk. Ik hoop dat het dan ietsje minder warm is want met deze temperaturen lukt het niet om je vochtniveau op peil te houden.

Dinsdag 29 juni

's Middags terug gekomen van een dag cursus, snel omgekleed om een koppeltraining af te werken. Weliswaar in twee fasen want toen ik terugkwam van het fietsonderdeel kon ik niet direct gaan lopen want de kids moesten eerst naar hun training. Daar heb ik het looponderdeel gedaan. Ik hoefde maar een half uurtje te lopen, maar ik heb uiteindelijk een uur gelopen in een rustig tempo.

Woensdag 30 juni

Ook vandaag weer even thuis en weer op weg naar de volgende training. Ik had me voorgenomen om de komende weken veelvuldig in het buitenwater te trainen. Dus vandaag in het Gooimeer getraind. Het zwemmen ging redelijk maar ik ben niet echt tevreden over het zwemmen buiten.

Donderdag 1 juli

Heel weinig tijd gehad afgelopen week en daarom vanavond maar even snel mijn weblog bijgewerkt. Ook vandaag een koppeltraining gedaan. Ondanks het warme weer ging het fietsen redelijk en ik kon voor de verandering ook eens in duurtempo 3 blijven. Afsluitend gelopen en dat ging voor mijn gevoel goed alhoewel in wel steeds in duurtempo 2 liep terwijl ik feitelijk maar in duurtempo 1 hoefde te trainen.

Het valt niet mee om maar steeds weer thuis te komen en weer te gaan trainen. Ik ervaar het deze keer zwaarder dan de vorige keer. Ik betwijfel of ik de motivatie op zou kunnen brengen om bijvoorbeeld medio oktober/november de motivatie zou kunnen opbrengen om weer te gaan trainen voor een hele triathlon. In ieder geval voor straks maar eens goed nadenken wat ik volgend jaar zou willen gaan doen.

Vrijdag 2 juli

Ik ervaar het trainen voor de Long Distance dit jaar zwaarder dan de vorige keer. Ik vermoed dat de combinatie studie/trainen/gezinsleven zwaarder is dan alleen trainen/gezinsleven. Ik loop de komende weken vanwege de zomervakantieperiode alleen maar stage. Da's in ieder geval iets meer structuur dan de laatste maanden.

Ook vandaag ongelofelijk warm weer en voor het eerst betrap ik mezelf erop dat ik het niet lekker vind. Vooral op weg maar huis in een snikhete trein waarin ik binnen 2 minuten drijfnat ben. Omdat ik later thuis ben dan ik had gehoopt ben ik ietwat geïrriteerd. Ik kleed me snel om en terwijl het Nederlands elftal op achterstand komt klim ik op de fiets. Een koppeltraining van 3 x 55 minuten staat op het program in drie opeenvolgende duurtempo's. Het is een zware training en dat komt mede door het weer. Het lopen in duurtempo 2 wordt al heel snel lopen in duurtempo 3. Het fietsen in duurtempo 3 kost mij ongelofelijk veel kracht. Tussen het trainen door krijg ik nog mee dat het een gelijkspel is en als ik voor de laatste keer wissel van fiets naar lopen weet mijn zoon mij te vertellen dat Nederland heeft gewonnen van Brazilië. Ik vind het leuk om te horen en ben blij voor het Nederlands elftal maar ik ben geen voetbalfan meer en dus doet het mij niet heel veel.

Zaterdag 3 juli

In alle vroegte alleen getraind want mijn loopmaatje was er niet. De enige looptraining voor deze week in het schema en die is niet geworden wat de bedoeling er van was. Ik ben moe en onvoldoende uitgerust en loop daarom niet in het gewenste duurtempo. Ik moet in dt3 trainen maar haal dit duurtempo niet want het blijft bij hoog in dt2. Ik leg me er maar bij neer want het gaat gewoon niet als je onvoldoende hersteld bent. Na enige twijfel besluit ik om de geplande training in het buitenwater niet te gaan doen. Later op de dag ben ik blij dat ik die beslissing heb genomen want het gaat niet helemaal goed met me. Extreme vermoeidheid neemt bezit van mij en ik voel me daarnaast niet lekker. Die zwemtraining doe ik morgen dan wel ook al wilde ik morgen eigenlijk helemaal niets doen.

Een artikeltje van Martine Hofstede over trails maakt me nieuwsgierig. Ik zoek naar het bewuste magazine waaraan zij refereert. Het is een Duits trailblad op het internet en het is geheel gratis. Leuk om te kijken naar die tak van sport en ik raak zelfs enthousiast totdat ik op een foto de kapot gelopen tenen en de blauwe teennagels zie. Dan denk ik maar weer, er zijn grenzen aan leuk met je sport bezig zijn. Maar op een moment dat je tenen helemaal kapot zijn, dan houdt het op voor mij. Ik begrijp de wil om het maximale uit jezelf te halen maar ten koste van lichamelijk ongemak, dat gaat me te ver.

Zondag 4 juli

Vanmorgen opgestaan en goed geslapen afgelopen nacht. De regenbuien hebben enige verkoeling gebracht waardoor het iets aangenamer in huis. Het is wel weer gewoon goed weer want het zonnetje schijnt en de temperatuur is ook goed. Ik ga in ieder geval de zwemtraining in het buitenwater doen.

De zwemtraining gaat heel lekker en de omstandigheden maken het plaatje compleet. De ideale omstandigheden voor de dag van de triathlon. Een gladde waterspiegel en heel helder water. Ruim binnen het uur leg ik de 2 kilometer af en kom met een goed gevoel het water uit.

En met de zwemtraining komt er ook een einde aan deze week als het om het trainen gaat. Een pittige week maar dat komt vooral door het weer. Komende week staat er ook een pittige training op het programma met de nadruk op het fietsen. En het weer, volgens de voorspellingen wederom heel mooi en zomers weer.

Fietstraining
1e training
130 minuten duurtraining op dt2

Koppeltraining
1e training
60' fiets op dt1
30' lopen op dt1

2e training
60' fiets op dt1
30' fiets op dt3
20' lopen op dt1

3e training
3 x (40'fiets en 15' lopen) op dt1, dt2 en dt3.

Looptraining
1e training
10' inlopen
5 x 8' op dt3
10' uitlopen

Zwemtraining
1e training
2 kilometer in het buitenwater getraind

2e training
2 kilometer in het buitenwater getraind

Geen opmerkingen: