maandag 12 oktober 2009

Week 42 2009

Maandag 12 oktober

Vanmorgen opgestaan met een verschrikkelijke pijn in mijn rug. Waarschijnlijk het gevolg van het mountainbiken van gistermiddag. Ik had er al last van toen ik naar bed ging gisteravond. Daarom 's morgens eerst maar een lange wandeling gemaakt om mijn rugspieren los te krijgen. Gelukkig ging het de rest van de dag redelijk dus de wandeling had geholpen.

Aan het einde van de middag een fietstraining gedaan ondanks dat mijn rug weer begon op te spelen. In het begin had ik geen kracht genoeg om stevig door te fietsen maar later tijdens de training ging het beter. Het sterke fietsen van vrijdag werd het bij lange na niet. Ik had weer de grootste moeite om tegen de wind te fietsen. Nee, deze training was niet top, ook al zijn er redenen aan te wijzen voor het mindere presteren.

Dinsdag 13 oktober

Bij het opstaan ging het nog wel allemaal redelijk met mijn rug. Naar mate de dag vorderde ging het steeds slechter en op het laatst kreeg ik gewoon last van mijn nekspieren. Ik weet één ding wel en dat is dat ik niet meer zo maar ga mountainbiken. Ik ben echt onverantwoord bezig geweest. Tenminste als dat de reden is van mijn rugklachten.

Toch wilde ik wel een intervaltraining doen en omdat mijn benen nog wat stijfjes aan voelden, heb ik maar een duurloop gedaan. Gelukkig verdween heel langzaam de rugpijn en de stijfheid in nek- en beenspieren, Na de training voelde ik me gelukkig een stuk beter. Het lopen ging trouwens moeizaam maar dat zou kunnen zijn omdat mijn benen stijf waren van de fietstraining van gisteren.

Woensdag 14 oktober

Vandaag thuis druk met de studie bezig geweest en omdat ik geen zin had om met fiets naar de zwemtraining te gaan, heb ik maar de makkelijke manier gekozen. De zwemtraining was een welkome afwisseling na zo'n dag studie. Een lekkere pittige training waar ik toch weer 2.500 meter heb gezwommen binnen één uur.

Met mijn rug gaat het gelukkig weer beter dan gisteren maar na de zwemtraining voel ik 'm wel.
Ik baal ervan dat ik zulke rugklachten heb overgehouden aan die mountainbiketraining.

Donderdag 15 oktober

Weer last van mijn onderrug vandaag. Vanmorgen ging het nog wel maar na een dagje zitten is het helemaal mis. Ook de looptraining van vandaag ging voor geen meter. Ik kon geen snelheid maken en een beetje tempo gaf last van mijn onderrug. Ik ben een beetje pissed off op mezelf dat ik zo onverantwoord om ga met mijn lichaam. Ik heb voor morgen maar een verplichte rustdag ingelast.

Vrijdag 16 oktober

Het gaat vandaag niet veel beter met mijn onderrug. Dus de geplande rustdag komt heel goed uit maar stil zitten is ook geen goed middel. Een beetje wandelen dan maar om de rugspieren los te houden. Als het volgende week niet beter is moet ik toch maar even naar de fsyio. Ik kan ook niet eens goed trainen en dat baart me wel zorgen. Hopelijk heeft het rustdagje effect.

De wandeling in het bos met de dog was heerlijk en lekker ontspannend. Het is nu echt afgelopen met de betere periode van het jaar want het bos lag al vol met bladeren. Nadat ik thuis was gekomen bemerkte ik bij mezelf wel de nodige stijfheid in mijn beenspieren en dat snap ik niet. Waar komt die stijfheid vandaan ? Of ik wordt ziek binnenkort of alles is terug te voeren op de rugklachten. Ik kijk het aan tot na het weekend en anders wordt het een afspraak bij de fysio.

Zaterdag 17 oktober

In de vroege ochtend eerst de gebruikelijke looptraining gedaan. Veiligheidshalve maar een duurlooptraining gedaan vanwege mijn rugklachten. Gelukkig voelde het vanmorgen een stuk beter dan gisteren maar toch voorzichtigheid betracht. Na de training speelde mijn rug gelukkig niet op en dat gaf mij vertrouwen om een gokje toch te wagen en dan toch maar een fietstraining te gaan doen. Dus heb ik lekker een 1 1/2 uur getraind op de fiets en ook dat ging verrassend goed.

Aan het einde van de middag naar de zwemtraining. Ik heb een baantje lager gezwommen omdat het in mijn normale baan heel erg druk was. Ook Hans Lampe had besloten een baantje lager te gaan trainen. Ik heb een lekkere zwemtraining gehad en ook nog eens een aardige afstand gezwommen. Na de training had ik toch wel wat last van mijn rug. Ik hoop dat ik er morgen geen last van heb.

Zondag 18 oktober

Vanmorgenvroeg opgestaan want ik moest om 9.45 uur in Amsterdam zijn. Ik zou Peter Noij begeleiden tijdens de marathon van Amsterdam. Bij het opstaan voelde ik mijn rug toch wel een beetje en daar had ik al rekening meegehouden. Na zo'n trainingsdag als gisteren kun je rop wachten. Al met al was het toch weer minder dan vrijdagmorgen, dus er zit verbetering in. Op mountainbike naar het station gecrosst en met de trein naar Amsterdam. Bij Zuid eruit en op de bike naar het Olympisch stadion gegaan. Wat gaaf om al die lopers richting het stadion te zien gaan. Ondanks de voorspellingen was het uitzonderlijk goed weer en zelfs warm te noemen. Na de start kon ik vrij snel Peter oppikken en met hem meefietsen. De eerste 8 km gingen in een heel aardig tempo want Peter was zo weer terug op de Amstelveenseweg. Ik vond dat hij behoorlijk hard liep en dat hij misschien wel eens te snel kon zijn vertrokken. Bij kilometer 13 begon Peter al te lopen om iets te drinken. Na de gel op kilometer 15 sloeg vlak voor Ouderkerk a/d Amstel de pech toe. Een behoorlijke kramp in zijn linkerbeen maakte het onmogelijk om nog verder te lopen en daarmee kwam er een einde aan zijn marathon. Heel vervelend als je moet uitstappen en weet ik dat betekent want het is me zelf ook al eens overkomen.

Ik heb onderweg nog wel met enkele lopers gesproken. Een stel dat samen de marathon liepen op de 18e terwijl ze volgende week (24e) in het huwelijk gaan stappen. Maar ook een Oosteuropese vrouw die voor de eerste keer een marathon liep. Ik kwam zelfs een collega tegen wiens partner ook mee deed aan de hele terwijl hij nog nooit had verteld dat zijn partner zo'n loper is. Kortom leuke contacten met onbekende enthousiastelingen.

Fietstraining
1e training
90' duurtraining op dt 2

2e training
90' duurtraining op dt 2

Looptraining
1e training
60' duurloop op dt 2, iedere 4e min. 15/45

2e training
60' crossloop op dt1/2

3e training
60' duurloop op dt 2

Zwemtraining
1e training
300 meter inzwemmen
4 x 100 meter, techniek, r= 20"
3 x 200 meter in tempo opbouwend, r = 30"
3 x 150 meter in tempo opbouwend beginnend met het tempo uit de 2e keer 200 meter, r = 30"
3 x 100 meter in tempo opbouwend beginnend met het tempo uit de 2e keer 150 meter, r = 30"
3 x 50 meter in tempo opbouwend beginnend met het tempo uit de 2e keer 100 meter, r = 30"
50 meter schoolslag
50 meter rugslag
150 meter uitzwemmen
totaal gezwommen 2.500 meter

2e training
450 meter inzwemmen
4 x 100 meter techniek met daar tussenin 3 x 50 meter schoolslag.
4 x 50 meter benen
10 x 100 meter hele slag normaal tempo
8 x 50 meter hele slag in een hoger tempo
2 x 25 meter sprint
150 meter uitzwemmen
totaal gezwommen 2.800 meter

Geen opmerkingen: