vrijdag 24 oktober 2008

Week 43

Maandag was ik samen met een collega op pad. Deze collega is nieuw en wilde graag begeleiding van een ervaren collega. Hierdoor miste ik de verhalen van een collega die mee had gedaan aan de marathon van Amsterdam. Van wat hoorde ik had hij niet goed gelopen en had hij grote problemen gehad onderweg. Ik had van hem vernomen wat hij in de voorbereiding allemaal had gedaan en heb hem dan ook gezegd dat hij veel te veel had gedaan. Daarom was ik niet verbaasd over zijn uiteindelijke prestatie.

Ik probeer steeds de traininsmethode van Juriaan te promoten bij lopers. Je ziet dan toch dat velen van hen heilig geloven in hun eigen manier van trainen. Het is jammer dat zij niet eenvoudig te overtuigen zijn. Niet alleen ga je anders trainen, ook de variatie in trainingen is prettig.

Dinsdagavond hadden de kids geen zin om te gaan trainen. Daarom ben ik vanuit huis gaan trainen samen met Chip (onze trouwe viervoeter). Het was een training met verschillende duurtempo's dus moet Chip hard werken. Met gemak loopt hij een uur mee en doordat hij steeds in de buurt blijft lopen, heb je niet het idee dat je alleen trainen bent.

Woensdagmiddag was ik om 12.00 uur van mijn werk weggegaan omdat ik zin had om een fietstraining te gaan doen. Het werd de training op het schema van 19 oktober. Ik had de vorige week geen tijd gehad om mijn mail te checken terwijl Juriaan al wel een trainingschema via de mail had gestuurd. Dus vandaar dat ik het fietsen uit die week had gedaan.

Donderdag was ik samen met Raymond naar Schiphol geweest en omdat we 's avonds gingen gourmetten had ik geen zin meer om ook nog even te gaan trainen. En dus heb ik de looptraining naar vrijdag verplaatst.

De zwemtraining op zaterdag was al eerder door mij ingepland in de vroege ochtend bij de Watervrienden.

Voor zondag stond de eerste wedstrijdloop op het programma. Aanvankelijk zou ik die niet gaan lopen omdat we naar vrienden zouden gaan. Maar door schade aan onze auto moest deze eerder dan gepland naar het schadeherstelbedrijf. En de leenauto was te klein om een grote hond mee te nemen en dus maar de afspraak verzet naar een andere datum. Hierdoor kon ik wel aan de loop in Huizen deelnemen.

De Wolfskamerloop in Huizen was het eerste wedstrijdje dat Juriaan had opgenomen in de wedstrijdplanning. Tijdens de wedstrijd moest ook de bepaling van mijn maximale hartslagfrequentie plaats vinden. Dus het eerste rondje gedosseerd lopen en het rondje volle bak. Aan die opdracht moest ik mezelf houden, tenminste die had ik mezelf opgedragen.
In het eerste rondje steeds gekeken op mijn horloge en steeds gezien dat mijn hartslagfrequentie rond de 145 slagen bleef soms iets er boven en soms ietsje eronder. Het lukte me heel aardig om me aan de opdracht te houden. Op het wisselpunt ben ik duidelijk gaan versnellen in tempo en dat kon ik volhouden tot op 500 meter van de finish. Eenmaal op de weg terug heb ik nog een tandje bijgeschakeld want ik kon er nog een laatste sprint uitpersen. Mijn hartslagfrequentie lag tijdens het laatste rondje op 162 en op 165 als het pad iets omhoog ging. Deze gegevens heb ik teruggekoppeld aan Juriaan. Het wedstrijdje heb ik uiteindelijk in een tijd van 45.31 minuten gelopen.

Ter afsluiting van deze week dus een 10 kilometerwedstrijdje. Toch wel heel leuk om te doen zo'n korte wedstrijd. Ik had wel in de laatste drie kilometer zoiets van " waar doe ik het voor ".
Maar als je dan binnen bent, krijg je toch wel weer een voldaan gevoel. Het was de eerste in een reeks korte wedstrijdjes. Ook een aantal crosswedstrijdjes staan op het programma en de eerste cross staat voor 23 november gepland. Al met al ben ik alweer bezig met de voorbereidingen op het nieuwe seizoen.

Fietstraining
1e training

60 minuten dt2

Looptraining
1e training

10 minuten dt1
3 x 10 minten op dt 3
pauze 5 minuten op dt1
10 minuten uitlopen

2e training

10 minuten in- en uitlopen
6 x (2 x 90 seconden op dt 4)
seriepauze 2 minuten
pauze 1 minuut

Zwemtraining
1e training

12 banen inzwemmen
4 x 100 meter: 1e 100 meter slepen
2e 100 meter bijleggen
3e 100 meter, 25 meter armen, 25 meter benen, 25 meter armen en
25 meter benen
4e 100 meter hele slag
seriepauze 20 seconden

50 meter schoolslag

10 x 50 meter op hoogtempo
seriepauze 15 seconden

2 x 200 meter, laatste 50 meter op hoog tempo
seriepauze 30 seconden

50 meter schoolslag

300 meter hele slag

50 meter schoolslag

100 meter rugslag
pauze 15 seconden

100 meter armen
pauze 15 seconden

50 meter benen

50 meter uitzwemmen

totaal gezwommen 2.400 meter

2e training

inzwemmen 4 x 100 meter verschillende slagen

4 x 50 meter benen wisselslag volgorde
seriepauze 20 seconden

4 x 50 meter armen wisselslag volgorde
seriepauze 20 seconden

4 x 50 meter wisselslag volgorde

200 meter hele slag op techniek

8 x 50 meter sprint met twee keer opdrukken op de kant
start iedere 105 seconden

4 x 50 meter rugslag
seriepauze 30 seconden

uitzwemmen 150 meter

totaal gezwommen 1.950 meter.

Geen opmerkingen: