woensdag 26 september 2007

Trainen en acceptatie

Afgelopen zondag zou ik een fietstraining gaan afwerken. Thuis stuitte dit nog al op het nodige verzet en onbegrip. Uiteindelijk werd de fietstraining afgeblazen en was het humeur tot op het nul punt beland. Ik was echt boos en zelfs zo erg dat ik overwoog om helemaal te stoppen met sporten.

Maandagavond tijdens de training besprak ik het voorval met Jan de Wolde en die beaamde eigenlijk ook dat het lastig is om te trainen zonder dat dit ten koste gaat van je gezinsleven.
De intervaltraining bestond net als iedere week weer uit een voor- en hoofdprogramma.
Het voorprogramma werd weer geheel gevuld met loopscholing. Het hoofdprogramma bestond deze week uit een piramideloop. Een kort maar heftig programma met als afsluiting nog een drietal korte sprintjes gedurende de loop terug naar de parkeerplaats. Lekker getraind en tevens voor het laatst vanuit de zomerlocatie. Vanaf volgende week starten we weer vanuit de sporthal bij het zwembad in Almere Haven.

Voor vandaag staat de zwemtraining op het programma. In het volgende stukje kom ik terug op het gezwommen programma.

Nog even snel het trainingsprogramma van het zwemmen er tussen zetten.
Na 200 meter te hebben ingezwommen, begonnen we met 5 x 100 meter hele slag (borstcrawl).
Met een tussenpauze van 20 seconden. Aansluitend moesten we 10 x 25 meter zwemmen, alle slagen behalve de hele slag. Rustpauze van 10 seconden.
Daarna zwommen we 50 meter benen, 75 meter armen en 100 meter hele slag. Geen rustpauze tussen door. Gevolgd door 50 meter hele slag, 75 meter schoolslag en 100 meter hele slag. Ook weer geen rustpauze tussen door. Als laatste opdracht kregen we 6 x 50 meter hele slag, waarbij de eerste 25 meter in steigerung naar volle snelheid toe en de tweede 25 meter de steigerung afbouwen van snel naar langzaam. Afsluitend 200 meter uitzwemmen.

Aanstaande zondag staat de 30 van Almere op stapel. Ik wilde eigenlijk de 30 kilometerafstand gaan lopen maar ik heb nauwelijks getraind op duur. Het langst is eigenlijk een duurloop van twee uur geweest en ook maar ééntje. Dus ik twijfel of ik wel voldoende in duurvorm ben voor deze afstand. Aan de andere kant is het maar een wedstrijdje en ik ben niet in training voor bijv. een marathon. Dus de tijd en het gevoel zijn niet zo heel belangrijk om er conclusies aan te verbinden. Ik hoef namelijk nergens klaar voor te zijn en dat maakt het ook wel weer makkelijk.

Geen opmerkingen: