dinsdag 14 augustus 2012

Week 32 2012

Deze week stond de terugreis gepland. Ik heb aan de trainingen in de vakantie een blessure aan mijn linkerknie overgehouden. Ik vermoed zelf dat ik te weinig tijd heb genomen om de juiste cooling down te doen. Dat zal de komende week moeten uitwijzen.

Mede door de knieproblemen tot donderdag helemaal niets gedaan. Op dinsdagavond vertrokken richting huis en de woensdag benut om de laatste dingen te doen. Donderdag samen met Martin van Straten een fietstraining gedaan en aansluitend nog 75 minuten gelopen. Tijdens het fietsen wel weer last van mijn knie maar tijdens het lopen (gelukkig) niet.

Op vrijdag in de ochtend de duurloop gedaan. Wel ingekort met 20 minuten want ik voelde mijn benen toch wel na de training van gisteren. Gelukkig geen problemen ondervonden. 's Avonds in het Weerwater getraind en dit keer met een hele grote groep zwemmers. Wat is dat leuk om te zien als je denkt met een man of 10 te gaan zwemmen en het zijn er alles bij elkaar wel 30. Het zwemmen ging wel lekker maar ik kan wel merken dat ik nog wat kracht moet op doen. Iets meer dan 2 kilometer gezwommen. Ik ga sowieso de resterende drie weken een aantal keren per week in het buitenwater trainen.

Het is misschien heel stom maar door het gezamenlijk trainen met Martin afgelopen week ben ik eindelijk op het juiste spoor beland als het gaat om de koolhydraatopname tijdens de wedstrijd. Ik wist al wel dat hier een probleem was maar heb nu inzicht gekregen over welke tekorten ik tijdens de wedstrijd oploop. Het scheelt maar ongeveer de helft aan gels. Ik heb dus vorig jaar veel te weinig gels gebruikt tijdens de wedstrijd. Thomas Naasz had me er al op gewezen maar nu is het duidelijk.

De zondag heb ik benut om de lange duurtraining op de fiets te doen. 5 uur rond blijven trappen om kilometers te maken en aan de duur te wennen. In de eerste anderhalf uur het parcours verkent en mijn vrees niet weg kunnen nemen. Met name het deel van het parcours terug naar Stad geeft mij geen goed gevoel. Het stuk in Stad (Parkwijk en Filmwijk) geven mij een onbehagelijk gevoel van onvoldoende veiligheid. De lange duurtraining viel me zwaar wat aangeeft dat ik de laatste dagen te weinig rust heb genomen.

Trainingsschema week 32

165' koppeltraining (90' fietsen en 75' lopen)

100' duurlooptraining

300' duurtraining fiets

60' zwemmen in het buitenwater

Programma zwemtraining 11 augustus

400 meter inzwemmen
500 meter duurtempo
20 x 25 meter op hoog tempo, r = 10"
2 x 250 meter op duurtempo,r  = 30'
10 x 50 meter op iets hoger tempo dan duur, r = 15"
4 x 100 meter op wedstrijdtempo, r = 20"
totaal gezwommen 2.800 meter

Geen opmerkingen: