vrijdag 10 augustus 2012

Week 29 t/m 31 2012

Voor mij is de vakantie begonnen en ik ben de komende vier weken vrij. Het overgrote deel van deze weken ben ik weg en verblijf ik in Frankrijk. Het trainen deze vakantie zal in het teken staan van lange duurtrainingen. Één lange duurtraining op de fiets, één lange duurlooptraining en één koppeltraining. De fietstraining varieërt van 4 tot 4 1/2 uur, de duurlooptraining zal 2 uur zijn en de koppeltraining drie uur (1 1/2 fietsen en 1 1/2 lopen). Deels komt dit door de gekneusde ribben, deels doordat ik niet iedere dag de verplichting wil hebben om te moeten trainen en deels omdat ik de duur wil voelen tijdens het trainen.

Aan het begin van mijn vakantie heb ik dan toch maar besloten om deel te nemen aan de Classic Long Distance. Wel met gemengde gevoelens ingeschreven omdat het absoluut geen leuk seizoen is geweest tot nu toe. Het hele seizoen is er wel wat geweest dat mij uit balans heeft gebracht.Op het moment van inschrijven had ik niet echt de overtuiging om mee te doen maar meer de angst dat het wel eens de laatste keer Almere kon zijn en dat gaf de doorslag. De prikkel om in Stad te starten deze keer voedt ook wel mijn behoefte om nog een keer mee te doen.

De vakantie begon met een trieste mededeling. Een zeer gewaardeerde collega is plots overleden. Hoe of wat is mij niet geheel bekend maar dat hoor ik misschien wel na de vakantie. Ik was wel even van slag omdat ik goede ervaringen met hem had.

De eerste week (week 29 begon met de koppeltraining op maandag maar daar bleef het tot zondag ook bij. Pech onderweg op weg naar het vakantieadres en vervolgens ruim drie dagen moeten wachten om weer op weg te kunnen, gooide behoorlijk roet in het eten. Zo kwam ik pas zaterdag aan op de camping en kon ik alleen nog de fietstraining doen. Een route had ik al uitgestippeld maar die moest ik halverwege afbreken vanwege noodweer. Het hele seizoen ben ik al de trainingen aan het omzetten om zoveel mogelijk droog te kunnen trainen maar juist op vakantie moest ik de laatste anderhalf uur in de regen trainen. Zelfs schuilen vanwege het onweer.

De tweede week (week 30) ging helemaal volgens planning althans als het ging om de geplande trainingen en dagen. Alleen de looptraining ging helemaal top. De fietstraining ging over het geplande parcours maar was vele malen langer en zwaarder dan ik had ingeschat. In plaats van de geplande 4 uur trainen werden het 6 uur trainen. Even dreigde het helemaal fout te gaan maar dankzij een lief gezin uit Vidauban kwam het toch nog helemaal goed. Gebrek aan vocht en suikers dreigden mij parten te gaan spelen maar door hun gulheid kreeg ik voldoende voedsel en vocht binnen om de laatste 30 kilometers alsnog te kunnen afleggen. De koppeltraining ging ook al niet best maar dat kwam echt door de weersomstandigheden. Het was eigenlijk veel te warm om zo'n lange training te doen. Door de mistral loopt de temperatuur hoger op dan gebruikelijk. Ik heb de training met een half uur ingekort. Na de training was ik helemaal kapot.

De derde week (week 31) verliep volgens planning alleen kreeg ik tijdens de fietstraining last van mijn linkerknie en dat betekende dat ik de laatste dagen van deze week rust heb genomen om de knie rust te geven. De looptraining op zondag was de laatste in Frankrijk.

Trainingsschema week 29

180' koppeltraining (90' fietstraining/90' looptraining)

240' duurtraining (fietstraining)

Trainingsschema week 30

150' koppeltraining (90' fietstraining/60' looptraining)

360' duurtraining (fietstraining)

90' duurlooptraining

Trainingsschema week 31

150' koppeltraining (90' fietstraining/60' looptraining)

210' duurtraining (fietstraining)

120' duurlooptraining


Geen opmerkingen: