vrijdag 15 augustus 2008

Week 32

Deze week begon eindelijk weer eens met een rustdag. De weken ervoor had ik steeds trainingen onderling met elkaar omgewisseld. De rustdag kwam op het juiste moment want ik was niet helemaal top. Ik merk altijd heel goed wanneer ik iets mankeer.

Dinsdag ging het al weer iets beter maar de geplande training heb ik overgeslagen om het herstel alle ruimte te geven. Op deze rustdagen realiseer je dat je in de laatste weken van de voorbereiding zit. Gelukkig moet ik eerlijk bekennen want ik begin langzaam aan genoeg te krijgen van de trainingen. Nou ja, eigenlijk bedoel ik te zeggen de verplichting om te trainen. Ik heb sinds vorige week ook al last van de aanhechting van de spieren bij mijn linkerschouder. Kortom, het wordt tijd van de grote dag. Ik telde de afgelopen maanden steeds de weken af maar deze laatste maand worden het dagen aftellen.

Woensdag heb ik de fietstraining van dinsdag maar weer ingehaald. Het werd een tocht van 2 uur met wisselende duurtempo’s. Een lekker tochtje hoewel er voor mijn gevoel redelijk wat wind stond. Een mooi moment kwam voorbij op de Tureluurweg. Een hert wilde in alle vaart oversteken maar zag in ene mij en maakte rechtsomkeer. Wat een prachtig gezicht en wat een prachtig beest van zo dichtbij. Ik probeerde tijdens het fietsen met mezelf in gesprek te gaan en kwam met de stelling “waarom doen mensen toch bepaalde dingen terwijl men eigenlijk alles heeft in het leven”. Ik kwam niet verder dan de stelling te bedenken want mijn aandacht werd toch weer opgeslokt door het fietsen. Na de training toen ik ’s middags in de hangmat lag te relaxen, realiseerde ik mezelf hoe moe ik was van de training. De paar dagjes ziek zijn kost me weer heel veel energie en kracht.

Ik stond na de zwemtraining van woensdag met Frank Veltman te praten. We hadden het erover dat we beiden uitkeken na het laatste weekend van augustus. Dan eindelijk een paar weekjes rustig aan doen en even met andere dingen bezig zijn dan de triathlon.

Donderdagmorgen ben ik wezen zwemmen samen met Helene van der Lelie en Arie Robbemond in het Gooimeer. De start is zoals altijd vanaf het surfstrandje in Haven. We zwemmen dan meestal een uur en komen dan meestal uit tot de Havendreef. De kwaliteit van het water was in één week zo verslechterd dat we ons rot schrokken. Het water was al helemaal groen en heel erg troebel. Op het strandje lagen al de eerste resten van blauwalg. Het water stinkt nu al heel erg. We vroegen ons af hoe het over een week of drie zou zijn als het nu al erg is. We hebben ongeveer drie kilometer gezwommen. Tijdens het zwemmen begon het te regenen en even later gevolgd door harde regen en onweer. Heen hebben we een half uur gezwommen maar terug zeker vijf minuten sneller. Snel het pak in het water uitgetrokken en naar de auto gerend. In de auto heb ik me verder afgedroogd en aangekleed. ’s Middags heb ik de looptraining afgewerkt ook in de regen.

Vrijdag had ik een verplichte rustdag want mijn zwager en zijn vriendin gingen trouwen. Zij hadden speciaal de 8-8-2008 uitgekozen als trouwdag. Geen fietstraining maar een welkome afwisseling. Het was een hele gezellige dag.

Zaterdag had ik de fietstraining ingepland vanwege de weersvoorspellingen en ook vanwege de bruiloft. Ik had de wekker gezet omdat ik pas om 2.30 uur in mijn bed lag. Om 9.30 uur zat ik op de fiets richting de dijk om via Lelystad, de Ketelbrug, Ketelhaven, Noordeinde, Elburg, en Biddinghuizen, terug naar huis te fietsen. Vooral het stuk van de Ketelhaven, Noordeinde naar Elburg is een mooi stuk Nederland. Toen ik nog in Dronten woonde heb ik deze route vaak gefietst. Het is een mooie route omdat de weg over de dijk gaat vlak langs het Veluwemeer.
Verrassend goed ging de fietstraining ondanks de korte nacht. Op een kilometer of dertig van huis sloeg de hongerklap in ene toe. Dan is dertig kilometer nog heel lang maar eenmaal thuis aangekomen na 5 uur fietsen, heb ik de schade goed ingehaald en even lekker een paar afgebakken bruine broodjes gegeten. En natuurlijk niet te vergeten een bakkie yoghurt met muesli. De zwemtraining ging ook heel lekker want ik bespeurde nog geen greintje vermoeidheid en kon goed mee blijven zwemmen in het stevige tempo.

De looptraining stond gepland voor zondag maar door omstandigheden kwam deze er niet van. Dus eindigde deze trainingsweek met de trainingen op de zaterdag.
De looptraining staat nu op het programma voor komende dinsdag.

Fietstraining
1e training
2 uur training op dt1 en dt2

2e training
kwam te vervallen vanwege de bruiloft

3e training5 uur op dt1

Looptraining
1e training
15 in- en uitlopen
50 minuten dt3

2e training
verschoven naar de volgende week

Zwemtraining
1e training
100 meter inzwemmen
3 x 200 meter, waarvan 200 meter hele slag rustig tempo, 200 meter armen en 200 meter hele slag snel tempo
4 x 50 meter benen, iedere 1.30 weg
8 x 100 meter hele slag iedere 1.50 weg
8 x 50 meter steigerung
250 meter uitzwemmen
totaal gezwommen 2.350 meter

2e training
1 uur in het buitenwater

3e training
inzwemmen 250 meter
250 meter hele slag op duurtempo
5 x 100 meter hele slag op 110% van de kilometertijd
250 meter hele slag op duurtempo
5 x 50 meter op 110% van de kilometertijd
250 meter hele slag op duurtempo
5 x 100 meter, 1e slepen, 2e bijleggen, 3e rugslag, 4e heen links en terug rechts, 5e schoolslag
uitzwemmen 250 meter
totaal gezwommen 2.500 meter

Geen opmerkingen: